4 praktische tips voor online content
“Ja maar Sil wáár moet ik het dan over hebben???
Ik heb echt geen idee waar ik over moet schrijven hoor!!”
Ik denk dat ik je niet uit hoef te leggen wat het belang is van zichtbaarheid en aanwezig zijn op social media toch? Voor het gemak doe ik even de aanname dat ik dat inderdaad niet hoef, maar dan…
Want wéten dat je zichtbaar en aanwezig moet zijn, zorgt er nog niet voor dat je het ook bént.
Voor veel ondernemers zit er sowieso nog wel een dingetje op dat hele zichtbaar zijn, want die 37e foto is nog steeds niet goed genoeg en wat zullen anderen er wel niet van vinden dat jij opeens met je snoet overal aanwezig bent! Misschien vinden ze het wel overdreven of nergens voor nodig dat jij zo met jezelf te koop loopt 🤔 Of misschien vind je het zelf nog wel nergens voor nodig…
Mindset Magician
Dat zijn echt de mindset dingen achter zichtbaarheid en ondanks dat ik als Mindset Magician hier natuurlijk heel veel over weet en over kan delen, is dat niet wat ik vandaag voor je heb. Ik wil het namelijk praktischer insteken en jou gaan helpen aan inhoud voor je social media posts en misschien ook wel je nieuwsbrief of andere content!
Content = inhoud van je social media posts, je website teksten, je nieuwsbrief en andere online uitingen
Wat ik namelijk bij misschien wel 90% van mijn klanten tegenkom, is dat ze eigenlijk geen idee hebben waar ze over moeten schrijven. Voor hun gevoel kunnen ze ongeveer 3 posts maken en dan houdt het een beetje op want waar kan je verder eigenlijk nog over delen? En je wilt ook niet steeds hetzelfde roepen natuurlijk.
Als je het mij vraagt, is het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk content te creëren. Het enige wat je ervoor mag leren, is op een andere manier kijken naar eigenlijk alles wat er om je heen gebeurt. Én je mag op een andere manier naar je business kijken.
Wat ik nog te veel zie gebeuren, is dat ondernemers enkel vanuit zichzelf kijken.
Wat wil ik delen? Waar wil ik over vertellen? Wat speelt er nu bij mij en in mijn praktijk?
Alleen wordt daarbij iets heel belangrijks vergeten, namelijk jouw (potentiële) klant!
Zet je (potentiële) klant centraal
Voor mij staan juist mijn (potentiële) klanten centraal bij alle content die ik creëer. Ik vraag me steeds af, wat jij graag zou willen horen en waar jij geholpen mee zou zijn.
De eerste tip in deze mail is dan ook: Verplaats je in jouw klant en schrijf waar hij/zij behoefte aan heeft!
(ik schrijf verder even vanuit ‘zij’ omdat mijn ideale klant een vrouw is, maar is jouw ideale klant een man, lees dan gewoon ‘hij’)
Wat dacht jouw klant toen ze vanmorgen wakker werd? Waar baalde ze van? Of waar heeft ze misschien wel wakker van gelegen? Wat komt iedere dag terug wat ze graag anders zou willen? Welke woorden zouden haar vandaag, nu, in dit moment, helpen om te horen?
Schrijf daarover! Verplaats je in haar, tune in bij haar en schrijf speciaal voor haar!
Het mooie is dat wanneer je salesgesprekken voert of je sessies hebt met je klanten, die mensen je zelf gaan vertellen waar ze tegenaan lopen.
Haal meer uit je gesprekken
Dat is dan ook meteen de tweede tip: Gebruik wat in gesprekken gezegd wordt voor je content! Het is iets wat ik voor deze artikelen ook bijna wekelijks doe. Ik luister naar de onderwerpen waar mijn klanten mee aan komen, en die vertaal ik naar informatie voor jou! Veel makkelijker wordt het niet hoor ;)
Ik heb dit alleen wel moeten leren. Vaak ging ik helemaal op in een sessie, gaf ik super veel waardevolle tips en informatie en ging ik daarna gewoon door naar de volgende. Vaak wist ik daarna ook niet meer precies wat ik had gezegd of waarover dus ik kwam ook niet bepaald verder.
Tot ik me besefte hoeveel waarde er in die gesprekken zit en hoe tof het is kleine stukjes daaruit met anderen te delen! Is dat dan wel eerlijk naar je klant vraag je je misschien af, want die betaalt er toch voor en daarna deel je het gratis (ik twijfelde daar in het begin in ieder geval wel over). Maar die klant krijgt de informatie precies op het moment dat ze het nodig heeft en met een klant ga ik natuurlijk veel meer de diepte in. Dus ja dat kan prima, het enige waar je rekening mee wilt houden, is natuurlijk dat het niet naar die klant terug te leiden is wat je vertelt.
Met bovenstaande tips kom je best een aantal posts vooruit, maar wat ik vervolgens merk na verloop van tijd is dat de inspiratie opdroogt. Voor je gevoel heb je alles wel geschreven en je wilt niet steeds in herhaling vallen. Daarvoor heb ik de derde tip voor je, namelijk: Herbruik je content!
Hoe simpel kan het zijn
We zijn allemaal bang dat iemand het ziet wanneer we een post of zelfs een nieuwsbrief na verloop van tijd nog eens gebruiken maar geloof me, dat hebben mensen niet door!
Kijk jij bent natuurlijk de hele dag bezig met wat jij doet! Je weet waar je over hebt gepost en geschreven en het idee dat je dat nog eens met precies die woorden doet, dat gaat er natuurlijk niet in! Maar wat nu als ik je vertel dat jij de enige bent die zo met jou begaan is ;) Anderen houden echt geen archief bij van waar jij het over hebt gehad om te controleren of je iets niet nog een keer met precies dezelfde woorden zegt!
Ik adviseer je niet iedere 3 weken precies hetzelfde te plaatsen, maar een post van 3 of 4 maanden geleden, kan je perfect opnieuw gebruiken hoor. Niemand die het doorheeft! En heeft iemand het wel door, nou en? Ik heb sommige dingen al 100 keer gehoord en toch is er dan opeens een moment dat het volledig klikt en ik er opeens de waarde uithaal die erin zit! Anderen zijn namelijk ook niet altijd klaar voor bepaalde info precies op het moment dat jij het gaat delen.
Nieuwe content is overal
En wil je dan wel nieuwe content, dan is de vierde tip: Ga eens op je omgeving letten en kijk waar je een vertaalslag kunt leggen naar jouw dienst en jouw klant.
Zo maakte ik een tijd geleden op Instagram stories over kiwi’s die ‘in de aanbieding’ waren bij de Lidl en wist daar een businessles aan te koppelen. (Heb je die stories toen gemist, ik heb ze even in een hoogtepunt gezet dus klik hier om ze te bekijken).
Vorig jaar stories maakte ik stories over dat ik op 31 oktober al een kersttrui droeg en wat je daar van kon leren (klik hier voor die stories). Dat was ook een kwestie van iets wat gebeurde vertalen naar mijn eigen bedrijf.
Ook toen wij een paar weken geleden gordijnen kochten wist ik daar een post over te maken over actie ondernemen, die vind je hier.
Mij gaat dit inmiddels echt zo enorm makkelijk af, ik kan die bruggetjes bijna niet langer niet maken en ik zie overal dingen die ik kan vertalen naar een post of story. In mijn blogs lees je ook vaak dat ik iets gebruik wat ik in mijn leven tegen ben gekomen of wat mijn klanten tegen zijn gekomen.
Jij kan dit ook, alleen dan moet je wel…
En ik weet zeker dat dat voor jouw business ook kan! Alleen dan is het wel van belang dat je een aantal basics binnen je bedrijf goed hebt staan.
Het wordt namelijk erg lastig content te schrijven voor jouw (potentiële) klanten, als je nog geen ideale klant hebt bepaald. Want voor wie schrijf je, als je eigenlijk de hele wereld helpt?
Om vervolgens de vertaalslag ook te maken naar je aanbod of hetgeen waar jij voor staat, is het wel nodig dat je dit glashelder hebt staan. Zonder super stevige visie en productaanbod, blijft je boodschap meestal behoorlijk vaag.
Hoe gaat het bij jou als het gaat om het maken van content? Schud jij de posts, nieuwsbrieven en stories zo uit je mouw of blijft het toch wel ‘een dingetje’?
En als je merkt dat het nog wel ‘een dingetje’ is omdat er in de basis van je bedrijf nog wat te verbeteren valt, dan wil ik je uitnodigen maandag 15 november om 9.00 uur naar mijn gratis webinar te komen. Hierin behandel ik de 5 meest gemaakte fouten door (startende) ondernemers en hoe je die voorkomt. Grote kans dat wanneer jouw praktijk nog niet heel lekker loopt, jij nog één of meerdere van die fouten maakt. Zou het tof vinden als je daarbij bent!
>> Klik hier om je aan te melden voor het gratis webinar
Leuk dat je vandaag mijn blog weer hebt gelezen en ik hoop dat het waardevol voor je was. Voor nu wens ik je een prachtige dag ❤️
Liefs,
Silvia
Recente reacties