fbpx

De kip-ei impasse

Een veganist die over kippen en eieren begint… En dan ook nog een kip-ei impasse… Waar zou het deze week heengaan ;)

Het gaat in ieder geval niet over veganisme, dat kan ik je vast beloven. En ook niet over echte kippen en eieren! Maar wel over de kip-ei impasse waar veel ondernemers in zitten, en niet alleen de startende ondernemers.

Vorige week gaf ik mijn webinar waarin ik de meest gemaakte fouten door (startende) ondernemers behandel waardoor veel praktijken niet van de grond komen. Tijdens dit webinar geef ik 1,5 uur lang super waardevolle tips en adviezen maar deze maand duurde het zelfs bijna 2 uur omdat er ook zo actief werd meegedaan in de chat (wat ik echt mega leuk vind!)

Aan het einde van het webinar, doe ik de deelnemers ook een aanbod. Als je ooit bij een webinar bent geweest (van wie dan ook), dan weet je vast wel dat dat eigenlijk altijd gebeurt en ik raad ook iedereen enorm aan dat te doen! Sterker nog, je kunt het simpelweg niet maken om geen aanbod te doen wanneer er een groep van jouw ideale klanten ‘in de zaal’ zit die een bepaald probleem hebben wat jij op kunt lossen.

Dat is hetzelfde als wanneer jij op straat een hartstilstand krijgt en iemand met een EHBO of BHV diploma zegt ‘nou er is niet specifiek om gevraagd dus ik loop gewoon even door’. Dat doe je ook niet dus wanneer jij in welke situatie en waar dan ook jouw ideale klant tegenkomt en verneemt dat hij of zij een probleem heeft, dan doe je een aanbod. [PUNT]

Je laat iemand met een hartstilstand ook niet liggen!

Nu weet ik dat het grootste deel van mijn ideale klanten zeg maar geen geld als water heeft. Het ligt niet te verstoffen op de plank of onder het matras en er staat ook geen geldboom in de tuin. Geld is zelfs onderdeel van het probleem waarvoor ze naar het webinar komen.

Want ze hebben juist geen geld omdat ze geen klanten hebben en vaak is hun grootste vraag dan ook “hoe krijg / maak / vind ik klanten?”

Nu geef ik daar echt een paar super waardevolle tips, adviezen en inzichten voor. Maar heel eerlijk, hoe waardevol ze ook zijn, ik kan je natuurlijk niet in 1,5 uur compleet uitleggen hoe je een bedrijf bouwt en ook niet in 2 uur. Daar heb ik iets meer tijd voor nodig dus na het webinar ben je nog niet klaar. Daarom ook dat aanbod!

Wat heel tof is, is dat je op dat moment het verschil in de deelnemers gaat ontdekken.
  • Een deel denkt ‘oh ze gaat een aanbod doen, dan stop ik met kijken want ik wil toch niks kopen’. Zij loggen uit en ze missen de kans iets van mij over sales te leren. Want ook al koop je niks, het is altijd interessant te leren hoe een andere ondernemer een aanbod doet. Een gemiste kans dus als je het mij vraagt!
  • Een aantal denkt dat ze heel dat ondernemerschap wel zelf kunnen en dat ze niemand nodig hebben. Je herkent ze vast wel want iedere ondernemer krijgt ermee te maken, de ‘ik ga het nog wel even zelf proberen’ klanten. Veronique Prins heeft daar laatst nog een super interessante en leerzame podcast over opgenomen en daar zit geloof ik alles in wat ik hier ook over zou willen zeggen. Je vindt de podcast hier.
  • Sommigen zijn zo stuiterend en laaiend enthousiast dat ze niet kunnen wachten tot ze in kunnen stappen en die hoor je dus niet meer in de chat omdat ze zich al aan aan het melden zijn.
  • Er zijn er altijd een paar met inhoudelijke vragen, waar ik dan direct mee in gesprek ga of later even een call mee inplan.
  • En dan heb je de laatste groep en dat zijn de ondernemers die (eigenlijk) wel willen maar eigenlijk geen geld hebben. En daar wil ik het even over hebben!
En die laatste groep bestaat uit 3 verschillende soorten mensen, met 3 verschillende mindsets.
  1. Ik heb geen geld, de wereld is stom, het gaat me nooit lukken, boehoehoe!
  2. Ja ik wil dit en ik ga dit doen! Hoe kan ik aan geld komen?
  3. Ik heb geen geld want ik heb geen klanten dus ik ga nog niet investeren in hoe ik kan leren klanten te maken want ik heb geen geld, dus ik kan niet investeren en ik heb geen klanten…. De kip-ei impasse dus!

Kijk die eerste groep is simpelweg niet mijn ideale klant. Mijn ideale klant is namelijk iets oplossingsgerichter dan dat ;)

De tweede groep daar hou ik van! Zij willen graag een oplossing en zijn bereid deze te gaan vinden! Ik help ze dan ook graag met manieren te bedenken om aan geld te komen en ik zie ook hoe mega creatief ze zijn. Ik heb klanten die:

  • Tegen betaling klusjes gaan doen bij vrienden en familie
  • Geld lenen bij vrienden, familie of bij de gezamenlijke rekening
  • Iedereen gaan bellen die ze kennen om te kijken of ze iets kunnen verkopen
  • Hun niet gebruikte spullen op Marktplaats zetten
  • Tijdelijk extra diensten gaan draaien bij hun baan in loondienst
Echt de ondernemers die met deze insteek bij mij in een traject starten, daar geloof ik meteen van dat ze er gaan komen!

De derde groep zit vast. Behoor jij tot deze groep dan wil ik je echt de vraag stellen hoe jij verwacht hieruit te gaan komen? Zie je dat je ergens iets moet doorbreken om te gaan leren hoe je wél klanten maakt zodát er meer geld komt?

Want met de kennis die je nu hebt, is het je blijkbaar niet gelukt klanten en geld te maken. Waarom verwacht je dan dat het wel lukt als je het nog langer gaat proberen? En hoeveel mensen laat je dan ondertussen bewusteloos op de grond liggen omdat je nog niet weet waar ze liggen (beetje cryptisch deze maar die snap je wel toch?).

En ik snap dat het spannend is te investeren maar kijk eens even eerlijk, eigenlijk is investeren als ondernemer heel logisch toch! Een bakker begint tenslotte ook geen bakkerij zonder meel en een oven te kopen. Die zegt ook niet ‘ik wacht even tot ik wat meer klanten heb voordat ik ga investeren’. Of een pretpark wat eerst op klanten wacht voordat er attracties komen! En die hebben dat geld ook niet op de plank liggen! Nee die moeten dat meestal ook lenen dus ze maken een plan en gaan daarmee aan de slag.

Hoe zit dat bij jou?

Zit je in een hoekje te huilen en te klagen, ben je al druk met mogelijkheden bedenken om aan geld te komen voor je bedrijf of zit je vast in de kip-ei impasse? En als het dat laatste is, wat is er dan voor nodig om eruit te stappen?
Merk je dat je er wel uit wilt stappen, maar dat je het gewoon nog te eng vindt misschien kan ik je dan helpen door met je mee te denken over een plan! Vul in dat geval gewoon even dit formulier in en ik neem contact met je op!

Wat ik je nog even met je wil delen voordat ik afrond:
  • Ik kreeg een aantal berichten met de vraag wanneer ik het webinar weer geef waarin ik de 5 meest gemaakte foutendoor ondernemers behandel. Een super waardevolle training waarin ik je 1,5 uur overlaad met tips, adviezen en inzichten (en soms zelfs dus iets langer). Eigenlijk stond die pas voor volgende maand gepland, maar gezien de verzoeken geef ik ‘m een extra keer op maandag 20 september om 15.00 uur. Klik hier om je aan te melden, het is gratis ;)
  • Er zijn inmiddels een aantal interviews en artikelen verschenen op verschillende websites en ik ben in een aantal podcasts te gast geweest (en een aantal is al opgenomen maar gaat nog uitkomen). Deze staan nu verzameld op een nieuwe pagina op mijn website. Klik hier om naar de ‘in de media’ pagina te gaan.

Voor nu wens ik je een heerlijke dag!

Liefs,
Silvia