Duizenden euro’s in Facebook ads

Vorige week had ik een uiterst interessant gesprek onder een post ergens op Facebook en ik wist meteen dat dit interessant voor jou is! Het ging namelijk over de manier waarop we naar dingen kijken dus ik ga met je delen wat daar gebeurde en welke les er volgens mij voor jou inzit!

Maar voordat ik daarover vertel, wil ik je er even op wijzen dat ik aanstaande maandag en dinsdag het gratis webinar geef met daarin de 5 meest gemaakte fouten door ondernemers waardoor hun praktijk niet van de grond komt (klik hier voor alle info) én ik wil je even wijzen op het 100% Lefwijf Event op 7 & 8 mei waar ik als spreker sta.

Onderaan deze blog vind je meer informatie over zowel het webinar als het event (en een toffe kortingscode voor het event!)

Maar dat gesprek op Facebook dus!

Ik zit in een aantal groepen op Facebook met daarin ondernemers en in één van die groepen zitten vooral startende ondernemers. Dagelijks zie ik daar veel vragen voorbij komen waarbij ik denk ‘OMG vraag je dit echt, kan je het serieus zelf niet bedenken’‘Jeetje deze vraag heb ik mezelf serieus nog nooit gesteld, waar maak je je druk om’ of dat ik denk ‘Och jee, dit zijn dingen waar je je op dit moment écht niet mee bezig hoeft te houden, ga eerst maar eens aan de slag met je basis’.
Gelukkig komen er ook zeker vragen voorbij die ik absoluut snap en soms zelfs echt héle goede vragen en op dat soort vragen geef ik dan ook graag antwoord! Ik vind het tenslotte super leuk om andere ondernemers te helpen, wat wel handig is wanneer je business coach bent 😁
(Op die andere vragen reageer ik ook wel eens, wordt me alleen niet altijd in dank afgenomen als ik dingen zeg waarvan ik denk dat mensen die moeten horen maar waar ze blijkbaar nog niet klaar voor zijn… Gelukkig ben ik liever eerlijk dan aardig en hoef ik niet met iedereen vriendjes te worden. Ik help ondernemers liever naar succes dan naar een nieuwe vriendschap)

Facebook lijkt één groot geheim

Nu zag ik vorige week een vraag die ging over organisch groeien op Facebook en ik denk dat dat onderwerp sowieso voor jou wel eens heel interessant kan zijn! Want hoe je organisch groeit op Instagram snappen de meesten nog wel (actief zichtbaar zijn en de juiste hashtags gebruiken). Maar Facebook lijkt één groot geheim én het is maar de vraag hoe effectief Facebook is.

Zelf houd ik me voornamelijk bezig met Instagram maar een tijd geleden vroeg ik me ook wel af hoe je nu hetzelfde trucje op Facebook doet. Vooral ook om mijn klanten hierin beter te kunnen adviseren. Dus ik heb een call ingepland met een expert op dat gebied en wat zij mij eigenlijk vertelde was dat organisch groeien op Facebook simpelweg een drama is. Groeien op Instagram is echt veel makkelijker en bij Facebook zit je al snel vast aan adverteren of zelf een unieke Facebookgroep starten en dan vooral een lange adem hebben.

Dus toen ik vorige week die vraag zag over het organisch groeien op Facebook, heb ik daar gedeeld wat mij dus onlangs is geleerd, dat het super lastig is. Daarop kreeg ik een reactie van een andere ondernemer dat het met advertenties wel kon (wat dus klopt maar daar ging de vraag niet over 😉). Vervolgens raakte ik in gesprek over dat adverteren en in dat gesprek kwam een interessante mindfuck aan de andere kant naar boven!

Het moest wel leuk blijven

Er werd gezegd dat adverteren inderdaad nuttig is maar het moest wel leuk blijven en bij die dame ging het om tientjeswerk. Nu ben ik extreem voorstander van dat dingen leuk moeten blijven dus daar ging ik in mee! En dat het bij starters om tientjeswerk gaat snap ik ook nog! Ik vertelde haar alleen ook dat er bij mij duizenden euro’s per maand naar Facebook ads gaan (in februari bijvoorbeeld € 3.312,47).

Vervolgens kreeg ik van een andere dame een opmerking dat duizenden euro’s wel heel heftig was, dat ik ook andere strategieën toe kon passen om klanten te krijgen, dat het inderdaad wel belangrijk was dat ik het leuk wist te houden én ze gaf me nog een extreem tijdrovende tip hoe ik gestaag mijn bereik kon laten groeien. Namelijk iedere nieuwe volger én iedere persoon die een post liket een privé bericht sturen om in gesprek te gaan.

Super lief bedoeld allemaal!

Alleen ze ging even aan een paar dingen voorbij die mij direct lieten zien waar haar mindset zich bevindt ten opzichte van de mijne. Ik wil graag mijn reactie aan haar met je delen, zodat jij direct de lessen eruit kunt halen die ik haar wilde geven:

“Dat is de vraag, of het heftig is. Want je weet niet welk percentage van mijn omzet naar advertenties gaat en je weet niet hoeveel diezelfde advertenties mij opleveren 😉 Ook weet je niet wat mijn verdere marketingstrategieën zijn en het is jouw aanname dat het niet meer leuk is wanneer je voor duizenden euro’s adverteert 😉
En dat geeft niks dat jij er zo naar kijkt, maar ik wil je graag laten zien dat kort door de bocht op het bedrag afgaan een extreem vertekend beeld geeft. Ik vind het juist extreem zonde van mijn tijd om ‘gestaag naar een doelgroep’ te groeien. Ik heb grootse ambities als het gaat om omzetten maar vooral ook als het gaat om het aantal coaches en therapeuten die ik wil helpen hún praktijk te laten groeien 🔥 Gestaag past daar op geen enkele manier bij 😅
Oh en aangezien mijn tijd me heiliger is dan mijn geld (want het eerste is schaars en het tweede is er in overvloed) heb ik simpelweg de tijd niet meer met iedere volger of iedere like in gesprek te gaan. Ik krijg op insta 10 – 30 nieuwe volgers per dag een sowieso al zo’n 20 gesprekken in de dm. Ik wil wel tijd overhouden mijn klanten ook te helpen 😅

We zijn als mens enorm getraind te reageren vanuit waar we zijn en vanuit hoe wij de wereld zien

Maar dat is niet hoe de wereld is! En dat is niet erg maar je loopt ermee wel een risico dat je bepaalde inzichten niet krijgt of groeimogelijkheden niet ziet. Ik snap ook wel dat bijvoorbeeld een startende ondernemer niet even 3000 euro in Facebook ads gaat stoppen en dat raad ik je als starter sowieso af! Zorg eerst maar eens dat de basis van je praktijk staat (ideale klant, productaanbod, taal van je klant spreken, weten hoe je sales doet) voordat je überhaupt maar denkt aan adverteren!

Maar door meteen in een kramp te schieten wanneer iemand vertelt wel veel geld in Facebook advertenties te stoppen dat is zonde. Want ik hoop dat jij wel snapt dat als dat adverteren allemaal niks op zou leveren, ik dan wel iets anders met m’n geld zou doen 😅 Ook ik heb geen geldboom in mijn tuin en ik ben nog lang niet op het punt dat ik van gekkigheid niet meer weet wat ik met mijn geld moet doen. Ik maak het dus echt niet puur voor de lol over naar Facebook want in het geval van puur voor de lol weet ik nog wel wat andere bestemmingen voor m’n euro’s!

Dus ik wil je uitnodigen op een andere manier te gaan kijken naar de dingen die anderen doen die jij nu misschien nog niet snapt.
  • In plaats van bij zo’n situatie rondom Facebook ads te denken ‘OMG dat is duur‘ wil ik je uitdagen te denken ‘Hmm waarom zou ze dat doen en wat kan ik er van leren?
  • In plaats van je te irriteren aan ondernemers die grootste omzetdoelen hebben en te denken dat het alleen maar om het geld gaat, hoop ik dat je de ruimte kan vinden je eens te verdiepen in hun beweegredenen (en hopelijk ook te ontdekken dat er niks mis is met mega ambitieuze doelen en veel geld willen verdienen)
  • En in plaats van te denken ‘Damn zij is gek dat ze 45 – 50 uur per week werkt, daar ben je toch niet voor gaan ondernemen‘ wil ik je uitnodigen je af te vragen of ik misschien een reden heb dat ik er nu heel bewust voor kies mijn bedrijf te runnen zoals ik doe.

Succes leaves clues dus zet je speurneuzenhoed op en ben je er altijd van bewust dat er iets te leren valt bij (in het geval van ondernemen) ondernemers die verder zijn dan jij. Merk je eigen gedachtegangen, invullingen en oordelen op maar handel er niet naar 🔥

Ik ben heel benieuwd hoe deze blog voor je was en of je er inzichten uit hebt gehaald! Wil je me dat laten weten in een reply?

Dan nog even voordat ik afsluit:
  • Ik heb bedacht dat ik deze maand maar weer eens vol in het podcasten duik 🤿 In ieder geval voor de eerste 3 weken want daarna ben ik op vakantie ;) Dus tot en met vrijdag 18 maart komt er iedere dag een podcast live en de eersten staan inmiddels online. Klik hier om direct naar de podcast van 1 maart te gaan waarin ik je uitdaag deze maand medewerker van de maand te zijn!
  • Zaterdag 7 en zondag 8 mei is het 100% Lefwijf Event van Liza van der Veeken. Het is een event op een prachtige locatie, er zijn talks en workshops om jouw inner lefwijf nog veel meer plek te geven én de dag wordt afgesloten met een heuse vuurloop 🔥 Omdat ik één van de sprekers ben, krijg je korting op je ticket wanneer je kortingscode Silvia gebruikt. Uit de categorie Succes leaves Clues is het dé uitgelezen kans te leren van verschillende sprekers en te netwerken met andere ondernemers. Alle informatie en de kans jouw ticket te kopen vind je op lizavanderveeken.nl/100-lefwijf-event-2022/
  • Maandag 7 maart om 9.00 uur ‘s ochtends en dinsdag 8 maart om 13.00 uur geef ik LIVE mijn webinar waarin ik de 5 meest gemaakte fouten behandel die gemaakt worden door ondernemers. Het is een gratis webinar dat inmiddels al door meer dan 1.700 mensen is gevolgd en als je erbij wilt zijn, dan kan je je aanmelden via deze link.

Dat was alles wat ik vandaag met je wilde delen. Eventueel tot maandag of dinsdag bij het webinar en voor nu wens ik je een hele mooie dag ❤️

Liefs, Silvia