Neem jezelf serieus

Jezelf serieus nemen kan nogal een ding zijn.

Ik was 1,5 jaar geleden ergens op een retreat en daar was iemand waar je een access bars sessies bij kon boeken. Ik was toen nog helemaal niet bekend met access bars en ik wilde wel een sessie (want ik vind alle nieuwe dingen interessant). Toen ik bij hem kwam voor mijn afspraak, was één van de eerste dingen die hij vertelde dat hij er het afgelopen jaar niet zoveel mee had gedaan en dat hij wel zijn klapper erbij moest houden voor de juiste posities…

Ik was eigenlijk al meteen klaar… Want ik bleek geen afspraak te hebben met een access bars practitioner, ik had voor mijn gevoel een afspraak met een student die op mij wilde oefenen. En ik wilde helemaal geen oefenmateriaal zijn! En al helemaal niet aangezien ik er ook nog voor moest betalen.

Het zie het ook gebeuren bij mijn eigen klanten die in de opstartfase van hun eigen praktijk zitten. Als ik dan vraag hoeveel klanten ze al hebben, dan krijg ik te horen dat ze al wel wat mensen helpen maar die betalen dan niet of nauwelijks ‘want dan kan ik oefenen’.

Of nog veel erger: ‘Nee ze hoeven niet te betalen, ik vraag ze gewoon om een positieve review’

Alsof een betalende klant niet bereid is een review voor je te schrijven!

Wat ik dan altijd vraag, is of ze mensen kunnen helpen.

Stel je hebt een schaal van 0 tot 100 waarbij 0 betekent dat iemand een probleem heeft (dus de situatie van vandaag) en 100 betekent dat ze door de allergrootste expert ter wereld helemaal van hun probleem af zijn geholpen. Denk je dan dat jouw klant de ambitie of de verwachting heeft naar 100 te gaan? Waarschijnlijk niet. Sterker nog, jouw klant heeft geen idee dat er een 100 is, laat staan dat hij of zij daar naartoe kan.

En als je dan naar jezelf kijkt, zou jij je klant dan van 0 af kunnen helpen? Misschien naar 1, misschien naar 10 of misschien wel naar 70. Kan jij dat? Ik durf zomaar te gokken van wel.

Dus als jouw klant geen idee heeft van waar 100 ligt en jij diegene sowieso van 0 af kunt helpen. Ben je dan van toegevoegde waarde of niet?

Wel toch!

Waarom ben je er dan steeds mee bezig dat je jouw klant niet goed genoeg of niet ver genoeg zou kunnen helpen omdat jij weet dat er een 100 bestaat? Als je last hebt van je rug wil je toch gewoon meer mobiliteit en ga je ook niet stad en land afzoeken naar díe expert die je naar 100 kan brengen? Of als je ukelele wilt leren spelen dan ben je toch ook al super blij wanneer je I’m yours van Jason Mraz kunt spelen?

Terug naar die access bars sessie op dat retreat!

Echt waar als die man niks had gezegd, die map in een hoek had gegooid en zich er doorheen had gefaked, had ik waarschijnlijk een super positief beeld gekregen bij access bars. Ik had namelijk geen idee wat ik kon verwachten en hoe het zou moeten zijn, dus ik vond het toch al snel prima! En je maakt mij niet wijs dat hij niet een paar grepen nog uit z’n hoofd wist.

Maar nu zat ik in een sessie waarbij ik de helft van de tijd geblader in een map naast m’n oor hoorde.

Ik kan je wel vertellen, ontspannen heb ik niet gedaan hoor!

Dus dat jij weet van dat level 100, maakt niet dat jouw klant dat weet, dat je klant verwacht dat jij hem of haar daarheen brengt óf dat het nodig is dat je iemand naar level 100 brengt!

Het enige wat jij hebt te doen, is je expertstatus pakken op het niveau waar jij nu zit! En neem dat niveau heel erg serieus! Want als jij jezelf niet serieus neemt, waarom verwacht je dat dan wel van je klant?

Door wie laat jij je liever helpen? Door iemand die stevig staat, jou het gevoel geeft dat ze je van de 0 af kan helpen en gewoon aan de gang gaat? Of iemand die met een klapper naast je oor zit?

En waar word je blijer van? Iemand die haar eigen waarde kent en vol vertrouwen een aanbod doet met bijbehorend tarief? Of iemand die lekker goedkoop is en er nog 10 keer bij vermeldt dat ze nog niet zo lang bezig is?

Precies!

En kan je niet alles 100%, who cares! Denk je dat het mij nooit overkomt dat er in een sessie iets gebeurt waar ik nog niet eerder mee te maken heb gehad? Dat gebeurt me regelmatig want iedere klant is nieuw en anders dan de vorige dus waar zij mee worstelen is ook weer anders. Je kunt niet 100% op alles voorbereid zijn en dat hoeft ook niet!

Dus neem jezelf serieus, pak die expertstatus en help je klant gewoon binnen jouw allerbeste kunnen! Niet meer en niet minder. En wanneer je dat doet, zal je merken dat je ze steeds verder kunt helpen op die schaal naar 100 en dat je steeds beter wordt in wat je doet ❤️

Blijf je echt last houden van onzekerheid, stemmetjes die zeggen dat je het vast niet goed (genoeg) doet of andere belemmerende overtuigingen, neem dan even contact met me op zodat ik jou daar vanaf kan helpen met hypnose 😉

Geniet van je dag!

Liefs, Silvia