fbpx

Is dat ondernemen wel echt iets voor mij?

Zo mijn eerste werkweek na mijn vakantie zit er al bijna weer op! Vandaag werk ik nog maar morgen ben ik vrij omdat Frans (mijn man) dan jarig is. We hebben overigens nog geen idee of we iets gaan doen en wat dan, maar ik vond het wel een mooie gelegenheid om samen vrij te zijn. We zullen in ieder geval ‘s avonds uit eten gaan aangezien we daar beide fan van zijn!

Vorige week vrijdag kreeg ik (tijdens mijn vakantie) een mail van een klant uit mijn 1-op-1 traject. Nu is voor mij vakantie wel echt vakantie maar ik was inmiddels thuis en ‘stiekem’ checkte ik mijn mail tussendoor wel. Gelukkig ook maar want deze mail was een beetje een brandbrief!

De mail begon met

Afgelopen week zei ik nog; “het gaat zo goed¬†ūü§©.”
Ik zie het (ondernemen) alleen nu ff niet meer zitten..

Vervolgens somde ze een aantal dingen op die even niet zo lekker liepen. Gratis sessies die opeens niet doorgingen, klanten die afhaakten, ze vond dat ze veel te weinig aanmeldingen had voor haar webinar en er gaat meer geld uit haar bedrijf dan er binnen komt.

Kortom: even wat tegenslag die bij elkaar geraapt voor onrust zorgde. En ik herkende het! Ik voelde meteen wat ze bedoelde en hoe dit voor haar was omdat ik dit ook meerdere keren heb ervaren en nog steeds wel ervaar!

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn

Kijk ondernemerschap is geen walk in the park en ook geen ritje op een unicorn met glitters en regenbogen. En zeker in de beginfase, kunnen dingen als potenti√ęle klanten die nee zeggen, afspraken die niet doorgaan en een slinkende bankrekening je behoorlijk van slag brengen. Zeker als ze tegelijk komen!

Ik ben natuurlijk ook ooit ergens begonnen en trust me, bij mij stonden de klanten ook niet opgesteld in rijen van 3 voor m’n deur! Sterker nog, het leek meer op zo’n western film waarbij van die bollen tumbleweed voorbij kwamen en er verder verdomd weinig gebeurde!
(Dankzij Google weet ik nu dat die dingen tumbleweed heten, heb jij geen idee waar ik het over heb, klik dan even hier)

De gebeurtenissen die mijn klant dus beschreef, ken ik maar al te goed! En niet alleen omdat ze in de beginfase gebeurden, nee ze gebeuren nog steeds! Alleen nu doet het me niet meer zoveel. Daar kom ik zo nog op.

In die beginfase, ‘hing’ ik enorm aan de mogelijkheid tot klanten. Niet zo gek ook, want als ik aan het einde van de maand m’n rekeningen wilde betalen, moesten er ook echt wel klanten binnenkomen… Een optie tot het krijgen van een klant was dus van levensbelang en wanneer er een gesprek met een mogelijke klant in m’n agenda stond, dan leefde ik daar helemaal naartoe en was ik al half half bezig met het maken van de factuur en het uittellen wat ik dan eventueel extra nog aan verkopen nodig had voor die maand.

Ging dan vervolgens de afspraak toch niet door, baalde ik gigantisch!

En helemaal wanneer het niet doorging omdat ze met een andere coach waren gaan werken. Hoezo kreeg ik niet eens de kans te laten zien hoe geweldig het zou zijn met mij te werken? Of wanneer iemand gewoon niet op kwam dagen voor een gesprek… Hoe brutaal!!! Of dat je ze na 2 dagen terug mag bellen en dat ze dan gewoon niet opnemen…

Ik heb ook wel gehad dat klanten wel op kwamen dagen, dat ze – al dan niet nadat ze er over na hadden gedacht – ook nog JA zeiden tegen mijn aanbod, ik vol trots en enthousiasme de bevestiging had gestuurd en ze dan alsnog nee zeiden. Omdat ze zich bedacht hadden…

Oh jongens wat heb ik gehuild als zoiets gebeurde! Ik vond het zo oneerlijk en dook dan echt linea recta in een enorme dip die wel dagen aan kon houden…
Ik ben ook maar gewoon mens hè ;)

De inzichten

Bij mijn klant zag ik ook deze dip dus ik dook meteen maar even in de telefoon. Dit ging ik natuurlijk niet tot na het weekend laten wachten want ik weet hoe frustrerend het is wanneer dit gebeurt. Ze was super blij en dankbaar dat ik belde (want ik had toch vakantie) en na een kwartier voelde ze zich al veel beter! Ik kon haar namelijk een aantal inzichten / tips meegeven waar zij weer mee verder kon.

1. These things happen!

Hoe groter je wordt, hoe groter de kans dat iets niet gaat hoe jij had bedacht. Als je 2 klanten hebt, is de kans dat er 1 zegt ‘nee ik doe het toch niet’ veel minder groot dan wanneer je 10 klanten hebt. In je groei als ondernemer komen er dus na verloop van tijd¬†dingen op je pad die bij deze nieuwe fase horen. Dat wil niet zeggen dat jij het niet goed doet als ondernemer, dat wil juist zeggen dat je het wel goed doet!

2. Soms mag je blij zijn dat iemand afzegt!

Kijk het is niet leuk wanneer een potenti√ęle klant een gesprek annuleert, maar dat ze dat doen, zegt al genoeg over de kwaliteit van deze potenti√ęle klant. Diegene is waarschijnlijk nog helemaal niet klaar voor de volgende stap aan zijn of haar probleem te werken dus ben maar blij dat je daar je tijd niet aan hebt gespendeerd. Ja natuurlijk is het tof om je verkoopskills te kunnen oefenen, maar diegene was toch geen klant geworden waarschijnlijk!

3. Wat kan je leren?

Waar in het proces heb jij iets gedaan of gelaten wat nu voor deze situatie zorgt? En wat had jij anders kunnen doen? Ik heb echt gigantisch veel ‘fouten’ gemaakt waardoor ik dingen heb geleerd die ik nu nooit meer zo zal doen! Waren die situaties niet voorgevallen, had ik die lessen niet geleerd. Niet altijd makkelijk maar kijk simpelweg naar de lessen die ergens inzitten.

4. Heb je er alles aan gedaan?

Een vraag die mijn coach mij stelt en die ik mijn klanten weer stel: Heb je er alles aan gedaan? Mijn klant vond dat ze niet genoeg aanmeldingen had voor haar webinar, maar toen we het erover hadden waren er nog best wat acties die ze kon doen om meer deelnemers te krijgen. Ze kon haar lijst nog een keer mailen, er nog een post over maken, het benoemen in haar stories en zelfs mensen direct een dm sturen om ze uit te nodigen. Haar ‘paniek’ was dus een beetje voorbarig maar wel heel helpend! Want door deze paniek, kon ze leren dat er meer is wat je kunt doen om deelnemers te krijgen ;)

5. Business has nothing to do with feelings!

Dit is er √©√©n die ik van mijn eigen coach heb geleerd en die MEGA waardevol is maar ook EXTREEM lastig! Want hoe kan ik bij mijn bedrijf, mijn ‘kindje’, mijn ‘alles’ mijn gevoelens en emoties niet meenemen??? Maar toch, als er iets gebeurt waar ik minder blij mee ben dan zorgt dit mantra ervoor dat ik even afstand kan nemen van de situatie en het nuchter kan bekijken.

Want als feelings er niks mee te maken hebben, wat is er dan feitelijk aan de hand? En wat zegt dat over jou als coach, therapeut of ondernemer? Meestal helemaal niks! Meestal zegt het alles over die ander en niet zoveel over jou. Ja dat je nog dingen mag leren in je reis als ondernemer but that’s it! Echt die afstand nemen die heeft mij al zo extreem veel opgeleverd, ik raad het iedereen aan :) Ik schreef eerder al dat dingen die gebeuren me nu niet meer zoveel doen, dat komt denk ik 90% door dit mantra en 10% doordat mijn bedrijf inmiddels gewoon loopt en ik tegenslag makkelijker kan dragen.

Doordat ik vrijdag even het gesprek aanging met mijn klant, naar haar luisterde, haar vertelde dat dit er nu eenmaal bij hoort en dat het niks zegt over of zij capabel is als ondernemer, hervond zij haar rust en kon ze uit haar paniek en haar zorgen stappen. Best fijn zo net voor het weekend ;)

En dit is precies waar business coaching voor mij om draait!

Natuurlijk help ik mijn klanten met strategie√ęn, inzichten en praktische stappen! Zonder wordt het tenslotte lastig een business bouwen. Maar het tackelen van onzekerheden, twijfels en beperkende overtuigingen, daar zit juist extreem veel waarde in! Want dat kunnen we niet zelf. Ook ik niet! Ik kan het perfect voor mijn klanten, maar voor mijn eigen processen heb ik weer m√≠jn coach die me terug op m’n pad zet.

Ik zie heel veel ondernemers die denken dat ze geen business coach nodig hebben omdat ze het allemaal zelf wel kunnen Googlen en dat klopt voor een groot deel als het om de praktische aspecten van ondernemerschap gaat. Maar ondernemerschap bestaat maar voor 20% uit dat praktische en strategische, de rest is mindset. En omdat veel ondernemers daar aan voorbij gaan, zie ik er ook veel weer stoppen.

Juist in situaties zoals ik beschreef over mijn klant, is het heel erg lastig jezelf weer terug op het pad te krijgen en te motiveren door te gaan! Terwijl juist daar de groei zit voor jou als ondernemer! Deze situaties leren je enorm veel en je maakt echt groeispurts wanneer je daar doorheen kunt werken ‚̧ԳŹ

Werk jij nou nog niet met een coach maar besef je je steeds meer dat het ondernemerschap zonder coach best uitdagend is, weet dan dat ik je kan helpen! Hiervoor heb ik een speciaal traject waarin ik je 6 maanden lang persoonlijk begeleid (zelfs op vrijdag √≠n m’n vakantie). Wil je daar meer over weten,¬†klik dan hier om er alles over te lezen. Wil je al meteen weten of ik jou ook kan helpen bij je ondernemerschap,¬†vul dan hier de vragenlijst in¬†zodat we een vrijblijvend kennismakingsgesprek in kunnen plannen.

Ik ben heel benieuwd hoe deze blog voor je was en of je er waardevolle inzichten uit hebt gehaald! Ik vind het leuk als je me dat wilt laten weten :)

Voor nu wens ik je een super mooie dag!

Liefs,
Silvia