5 lessen uit het geven van webinars

Is het je wel eens opgevallen dat ondernemerslessen die je op een bepaalde manier of op een bepaald vlak leert, vaak op meerdere vlakken in te zetten zijn? Of dat wanneer je een overwinning op 1 vlak hebt behaald, die overwinning ook op andere vlakken een positief effect heeft?

Stel je vindt het super eng om stories te maken op Instagram én je weet nog niet zo goed wat je moet zeggen wanneer je bijvoorbeeld op een (online) netwerkbijeenkomst met anderen in gesprek raakt. Dan kan het zomaar zijn dan wanneer je toch begint met stories maken, je zo’n netwerkmeeting opeens ook veel minder eng vindt.

Of wanneer je bijna ‘per ongeluk’ aan iemand een traject hebt verkocht toen je gewoon gezellig zat te kletsen op een verjaardag ofzo, je het opeens ook minder eng vindt een salesgesprek te voeren.

Ik heb afgelopen dinsdag weer mijn webinar gegeven waarin ik de 5 meest gemaakte fouten door ondernemers behandel waardoor hun praktijk niet van de grond komt. Rondom dit webinar zijn er een aantal dingen die denk ik waardevol zijn voor jou om van te leren. Ze zijn namelijk niet alleen van toepassing wanneer je webinars geeft! Het zijn inzichten en lessen die jou op veel meer vlakken in je onderneming gaan helpen.

Dus vandaag voor jou mijn 5 lessen uit het geven van webinars!
1. De kracht van herhaling

Dinsdag was de 18e keer dat ik dit webinar gaf. Natuurlijk is het webinar wel iets veranderd ten opzichte van de eerste keer vorig jaar maart, maar in basis is het nog steeds hetzelfde webinar met die 5 fouten. Inmiddels ken ik het webinar natuurlijk van binnen en van buiten en ik heb het zo getweakt dat het nu een webinar is wat heerlijk loopt, wat klopt en wat goed converteert (converteren wil zeggen dat ik er ook klanten uit haal).

Veel ondernemers die ik spreek denken, dat ze steeds iets nieuws moeten maken, maar dat is dus niet zo! Juist door iets vaker te doen, word je er steeds beter in en kan je het optimaliseren. In het geval van een webinar wat je herhaalt, is het wel nodig dat je ook steeds nieuwe deelnemers vindt natuurlijk. Toch zijn er in mijn geval best wat mensen die het webinar al meerdere keren hebben gevolgd. Enerzijds omdat ik aan de inhoud steeds kleine dingen verander waardoor er weer nieuwe informatie in zit en anderzijds omdat ze er steeds weer iets anders uithalen.

Geef jij geen webinars dan zit hier ook voor jou een boodschap in. Schrijf je posts op social media, dan is het geen probleem dezelfde boodschap vaker te herhalen. Al dan niet in een ander jasje. En hetzelfde geldt voor stories, nieuwsbrieven, lives op Instagram of Facebook, podcasts etc. Je hoeft echt niets steeds een nieuwe boodschap te verkondigen en train jezelf in steeds beter worden in dezelfde boodschap brengen.

2. Ik pas me niet aan aan de wensen van anderen

Toen ik begon met deze webinars geven, gaf ik er 2 per dag. 1 ergens overdag en dan vaak nog een ‘s middags een paar dagen later of ‘s avonds. Ik zag anderen ‘s avonds webinars geven, dus dacht ik dat ik dat ook moest. Ik heb het 6 keer gedaan maar ik vond het helemaal niks! Mijn doelgroep vond het wel fijn dat ik het ook in de avond deed, maar ik was volledig gesloopt! Overdag wanneer ik op kantoor ben geef ik al alles, ik heb dan ‘s avonds helemaal de puf niet om nog een keer alles van mezelf te geven! Dus ik besloot in oktober dat ik het niet meer ging doen. Ik wil niet langer ‘s avonds webinars geven en al helemaal niet in het weekend.

Wat je best mag weten is dat ik maandelijks mails krijg met de vraag of het niet ‘s avonds of in het weekend kan, want dat komt beter uit met werk. Natuurlijk kan ik nu denken ‘Oe mensen willen liever ‘s avonds dus dan doe ik dat maar‘, maar ik blijf trouw aan waar ik het beste op ga en dat mag jij ook doen. Wil jij niet ‘s avonds of in het weekend werken, doe dat dan gewoon niet. Als jouw klanten echt naar je toe willen komen dan regelen ze het wel. Naar de huisarts of de tandarts ga je tenslotte ook gewoon overdag.

3. ‘Natuurlijke’ selectie

Als je je aanmeld voor mijn webinar, krijg je in de aanloop daar naartoe al wat mails van me. Als je ooit bij m’n webinar geweest bent, dan weet je dat wel. In die mails laat ik steeds meer mijn eigen stem en eigen geluid horen, wat betekent dat het steeds vaker gebeurt dat ik al voor het webinar mails krijg van mensen die toch niet willen komen. Ze vinden me opdringerig omdat ik een aantal mails stuur, vinden de toon van mijn mails niet prettig of zijn me gaan volgen op Instagram en willen nu niks meer met me te maken hebben omdat ik te direct ben :)

En ik vind het allemaal dikke prima!

Want wat heb ik aan mensen in mijn webinar die mij niet leuk vinden? Die komen de sfeer echt niet ten goede hoor ;) En ik zou zeker niet willen dat zij met frisse tegenzin 1,5 uur naar me gaan zitten kijken, dan kunnen ze beter iets anders met hun kostbare tijd gaan doen.

In het begin van mijn ondernemerschap vond ik het verschrikkelijk als ik ergens volgers verloor. Ik had zelfs een app op mijn telefoon geïnstalleerd waarin ik kon zien wie me hadden ontvolgd op Instagram. Ik kan je wel vertellen dat dat niet heel lekker is voor je zelfvertrouwen! Nu vind ik het juist fijn als mensen zich afmelden of me gaan ontvolgen. Wat ik namelijk overhoud, zijn de mensen die me echt bewust blijven volgen en die aansluiting vinden bij wat ik zeg en doe. Liever 100 fans dan 10.000 mensen die niks van je willen hebben toch!

Hoe meer je jezelf bent en hoe meer je je eigen geluid laat horen, hoe vaker het zal gebeuren dat er mensen iets van vinden en dus op je afhaken. Ik zie het maar als natuurlijke selectie en ik wil je vandaag meegeven dat je hier niet om hoeft te rouwen.

4. Sales begint pas ná het webinar

Deze les leerde ik vooral van mijn eigen coach. Veel ondernemers leven – wanneer ze voor het eerst een webinar geven – toe naar het moment van het webinar en voor hun gevoel is het daarna klaar. Ze zijn uren, dagen en soms wel weken bezig met alles voorbereiden en een presentatie in elkaar sleutelen. Op de dag van het webinar loopt het dun tussen de billen maar ze gaan ervoor! Ze geven hun webinar, doen een aanbod en direct daarna ploffen ze ergens uitgeput neer want het is voorbij!

Maar dat is dus niet zo, dan begint het pas! Tegenwoordig plan ik de middag van mijn webinar en de 2 dagen daarna zelfs voor een groot deel leeg zodat ik tijd heb voor de follow up en tijd heb om vragen te beantwoorden en mensen te spreken. Want nee, niet iedereen stapt meteen na een webinar in jouw programma, ook niet als het maar een paar honderd euro kost.

Dit geldt dus niet alleen voor webinars

Maar eigenlijk voor iedere vorm van een lancering. Wanneer jij jouw nieuwe traject de wereld in brengt, gaan mensen het niet meteen kopen. Ja misschien een klein clubje, maar de rest heeft meer tijd nodig. Dat is zelfs zo bij gratis dingen!

Zoals je als het goed is mee hebt gekregen, zat er de afgelopen weken een zelfhypnose van mij in een gratis online toolbox. Toen die toolbox werd gelanceerd kreeg ik wat downloads en iedere keer dat ik erover vertelde kwamen daar wat bij. Maar door er op de laatste dag nog geluid aan te geven, kwamen er nog iets van 30 downloads extra. Als ik gestopt was met promoten op de dag dat het beschikbaar kwam, was ik geloof ik op 20 blijven hangen. Uiteindelijk is nu de hypnose 150 keer gedownload. Is dus nogal een verschil.

5. De aanhouder wint

Zoals ik al vertelde gaf ik in maart 2021 mijn webinar voor de eerste keer (en de tweede gaf ik ook die week). Omdat het de eerste keer was, een deel van mijn mailinglijst al warm was en ik een interessante groep ondernemers wist te benaderen, was de conversie heel erg goed (zeker voor een eerste keer). Ik haalde er die maand 9 klanten uit en ik ging helemaal uit mijn dak!!! 9 klanten, hoe super vet!!! En moet je je eens indenken dat ik dit iedere maand zou kunnen doen! Wat zou dat wel niet opleveren!!!

Vol goede moed gaf ik het webinar in april weer 2 keer en ik kon niet wachten op weer 9 deelnemers! Dat werden er alleen iets minder… 8 minder zelfs, er kwam maar 1 klant uit. En in mei zelfs helemaal geen…

Mooi moment om het bijltje erbij neer te gooien en dat had ik ook bijna gedaan. Maar mijn coach motiveerde me om door te zetten en aangezien zij al weet hoe het werkt, deed ik maar wat zij adviseerde.

In juni kwam er 2 klanten uit en in juli ook 2 dus ik wilde nog steeds stoppen. Voor 2 klanten had het echt geen zin dit te blijven doen! In augustus heb ik zelfs geroepen dat het waarschijnlijk de laatste keer zou zijn dat ik het webinar ging geven. Het zou wel niet werken en ik dacht dat ik er gewoon slecht in was. Waarop ik er 13 klanten uithaalde in augustus! En 9 in september en 10 in oktober én weer in november!

Waar ik ooit bijna stopte met het webinar omdat het niet leek te werken, is het nu mijn grootste bron van inkomen.

Dat wil overigens niet zeggen dat je ‘zomaar’ met alles door moet gaan, want je kunt ook met dingen bezig zijn die niet handig zijn. Daarom ben ik zo intens gelukkig met mijn business coach, zij kan me helpen en adviseren wanneer ik niet weet of een bepaalde strategie wel of niet handig is. Als ik mijn eigen gevoel had gevolgd, was ik veel te vroeg weer gestopt met mijn webinars. Maar goed dat ik dat niet heb gedaan ;)

Dat is ook waarom mensen bij mij klant worden. Ze willen leren van de lessen die ik al heb geleerd, ze willen gebruik maken van de kennis die ik heb en ze willen simpelweg soms horen wat ze het beste nú op dit moment binnen hun praktijk kunnen doen. Ondernemers die nog helemaal aan de start staan van hun praktijk halen die informatie in het traject Bouw je Succesvolle Praktijk en ondernemers die al wat verder zijn, doen dat in het 1-op-1 traject.
Sowieso beide trajecten waarin ik je persoonlijk begeleid naar jouw succesvolle praktijk!

Ik ben heel benieuwd wat jij voor jouw praktijk uit deze 5 lessen hebt gehaald! Laat het me vooral even weten, dat mag gewoon door een reply op deze mail.

Voor nu wens ik je een fantastisch mooie dag ❤️

Liefs,
Silvia