fbpx
Selecteer een pagina

Waarom belt die potentiële klant me niet terug?

Afgelopen week las ik in een Facebookgroep waar ik in zit een hele mooie vraag, namelijk:

“Wat doen jullie met eventuele klanten waarmee je een telefoongesprek hebt gehad en zij zeggen ik bel nog terug en dan niet terugbellen?”

En ik weet dat zij niet de enige is die die vraag heeft! Sterker nog, de kans is heel groot dat het jou ook gebeurt dat ze niet terugbellen en dat jij die vraag dus ook hebt! Want het is een vraag die heel veel ondernemers stellen omdát het nu eenmaal gebeurt dat potentiële klanten niet direct ja zeggen. Ze willen er over nadenken, ze moeten even overleggen, puzzelen met geld, al dat soort dingen!

Wat ik dan zie dat de meeste ondernemers doen, is zeggen “Oh dat is goed, dan laat nog maar weten!” en vervolgens gaan ze zitten wachten.

Uren, dagen, weken…

Zou die klant nog terug gaan bellen?
Zou het nog doorgaan?
Het kan wel nog dat ze ja gaat zeggen toch?
Wanneer komt het moment dat ik zelf kan gaan bellen?

Die laatste die speelt ook vaak! Ik heb meerdere keren ondernemers gesproken die aan mij vroegen of ze al zelf konden bellen omdat ze niks gehoord hebben. Mijn antwoord is dan meestal nee want je hebt aangegeven dat het ok is dat die ander iets laat weten. Mega frustrerend maar ja, je hebt het zelf gedaan… ;)

Heb je maar 1 zo’n potentiële klant waar je op aan het wachten bent dan is dat vervelend, maar nog wel overzichtelijk. Denk je nu eens in dat je er 10 hebt!

Hoe ga je dat dan doen?

Of maak je dan een lijstje met open eindjes? Mensen waarvan je hoopt dat ze nog een keer gaan bellen? Hoe lang blijft zo iemand dan op dat lijstje staan? Oneindig of mag diegene er na een paar weken af?

Wanneer ik een vraag als bovenstaande lees, dan schiet ik meteen in m’n coach-rol. Ik heb namelijk het geluk gehad, dat ik al heel vroeg in mijn ondernemerschap iets mega waardevols leerde als het gaat over potentiële klanten die niet direct ja (en ook niet direct nee) zeggen. Doordat ik dit leerde, heb ik enkel heel erg in het begin in de situatie gezeten dat ik af zat te wachten, maar daarna nooit meer! Het kan namelijk veel makkelijker maar daar is wel iets voor nodig!

Voor mij gaat ondernemen on my terms. Het is tenslotte mijn bedrijf dus gelden mijn regels. Ik neem volledig leiderschap binnen mijn bedrijf en met leiderschap komen verantwoordelijkheid en ook initiatief. Je kunt niet alles controleren (en de vraag is of je dat moet willen) maar ik laat zo weinig mogelijk aan het toeval over en ik behoud controle over de processen.

Zo ook over potentiële klanten die na willen denken / willen overleggen / erop terug willen komen en ga zo maar door! En eigenlijk is dit voor mij zo vanzelfsprekend, dat ik er niet eens bij stil stond dat dit voor jou wel eens een extreem waardevol advies kan zijn wat ik je nu ga geven! Advies waardoor dit nooit meer gaat gebeuren ;)

Het enige wat je hoeft te doen, is leiderschap nemen en zorgen dat jij het initiatief behoudt. Heb je dus een klant die niet direct ja of nee zegt, zorg dan dat jij bepaalt wat het vervolg is!

Toon leiderschap en neem initiatief! 

Wat dat bij mij betekent, is dat ik iemand alle ruimte geef ergens over na te denken (wel nadat ik zeker weet dat er geen onderliggende vragen of twijfels meer zijn) maar wel direct een terugbelafspraak maak. IK neem dus het initiatief tot een terugkoppelmoment en ik ga er niet mee akkoord dat iemand zegt ‘oh dan laat ik het nog wel weten’.

Dus ik maak meteen een terugbelafspraak en die ligt ook nog eens maximaal 48 uur in de toekomst (tenzij er een weekend tussen zit natuurlijk). Waarom? Omdat je na een week echt niet meer weet dan na 48 uur en hoe langer het duurt, hoe groter de kans is dat iemand nee gaat zeggen.

Oh en ook heel belangrijk, IK bel die ander dan en niet andersom. Mijn bedrijf, mijn regels, mijn leiderschap en mijn initiatief! Zo heb ik geen open eindjes en hoef ik niet te gaan zitten wachten.

Nu is dit misschien even spannend, maar je helpt je potentiële klant er ook mee! Je helpt diegene een keuze te maken door er een deadline op te zetten. Heeft je potentiële klant tenminste ook geen open eindjes. Fijn toch!

Ik hoop dat deze tip super waardevol voor je is! Zou het sowieso heel leuk vinden als je me laat weten of jij dit al doet of dat je dit vanaf vandaag juist gáát doen! Dat kan gewoon met een reactie hieronder :)

Meer leren?

Vind je het fijn nog wat extra ondernemerstips te krijgen? Sluit dan volgende week woensdag (9 mei om 20.00 uur) of donderdag (10 mei om 13.00 uur) aan bij mijn gratis online training met de 5 meest gemaakte fouten door ondernemers waardoor hun praktijk niet van de grond komt (en hoe je die fouten voorkomt).
Klik hier om je meteen in te schrijven!

Voor nu wens ik je een hele mooie dag!

Liefs Silvia

PS: Donderdag 10 juni geef ik weer een online nieuwe maan hypnose. Wil je daar bij zijn? Klik dan hier om je aan te melden!