fbpx

De tools die mijn (ondernemers)leven makkelijker maken – Deel 2!

Yes deze week het vervolg op de blog van vorige week met tools die mijn (ondernemers)leven makkelijker maken! Heb je de blog van vorige week niet gehad of niet gelezen, klik even hier dan ga je direct naar de juiste pagina.

Vorige week dus de eerste 8 tools, vandaag het vervolg met de andere 8. Ook nu natuurlijk weer op alfabetische volgorde 🤗

Laten we gewoon meteen gaan naar de lijst der lijsten – deel 2 

9. Vimeo is eigenlijk mijn SoundCloud voor video’s 😁 Wanneer je een video hebt die je anderen wilt laten zien, heb je een plek nodig om deze video’s te hosten (online te zetten). Wanneer je dit op je eigen website zou doen, is je opslagruimte zo vol en wordt je site extreem traag. Je hebt dus een externe partij nodig!

Nu kennen we natuurlijk allemaal YouTube om video’s neer te zetten en ook daar heb je de mogelijkheid video’s verborgen te plaatsen zodat mensen ze alleen maar kunnen bekijken als ze de directe link hebben gekregen. Het nadeel is dat veel mensen (vooral particulieren) denken dat alles wat op YouTube staat, gewoon gratis te bekijken is. Dus wanneer iemand dan iets bij me koopt en ik stuur een YouTube link, heb ik kans dat ze denken dat ze moeten betalen voor iets wat gratis te vinden is. Dat wil ik dus niet 😅 en daarom maak ik gebruik van Vimeo.

Op Vimeo kan je ook video’s openbaar plaatsen maar dus ook verborgen. Alle video’s die je op mijn website vindt (bijvoorbeeld de video op de aanmeldpagina van Start nu je Droompraktijk of de video’s met reviews) staan op Vimeo en ook alle video’s van de modules in Succesvolle Start en de opnames van coachcalls host ik hier.

Wat ik fijn vind ook aan Vimeo, is dat ik het aan Zoom heb gekoppeld. Wanneer ik nu een call in Zoom heb, wordt de opname automatisch bij Vimeo geüpload. Scheelt weer handmatig werk 🤗

Ik heb bij Vimeo het Pro Plan, wat betekent dat ik 20GB per week aan video’s mag uploaden. Toen ik afgelopen jaar verlengde had ik een kortingscode van 20% wat maakt dat ik voor een jaar € 142,73 betaal (geen btw want het is een Amerikaans bedrijf). Per maand is dat € 11,89.

Ik heb even voor je gekeken wat de kosten nu zijn en ze werken nu met aantal video’s per jaar. Tot 60 video’s betaal je nu € 8 per maand als je in 1 keer voor een heel jaar betaalt en € 14 per maand als je per maand wilt betalen en op wilt kunnen zeggen. Op vimeo.com vind je de info en je kunt het ook eerst kosteloos uitproberen.

10. Voxer is een soort WhatsApp of Telegram, maar dan gewoon weer een andere app. Ik gebruik deze voor contact met de klanten van Go Big (zij mogen mij gewoon vragen stellen tussen afspraken door) en ik zet het in voor de deelnemers aan Succesvolle Start VIP omdat zij een aantal dagen per maand hebben waarop ze mij vragen mogen stellen.

et voordeel van Voxer (net als bij Telegram) is dat je niet direct elkaars telefoonnummer weet. Voor mij is dat ook een mega voordeel want ik heb maar 1 telefoonnummer en die is ook voor privé. Je snapt vast dat ik er niet op sta te springen dat iedereen mijn nummer heeft en me zomaar kan bellen of appen dus dan is Voxer ideaal. Betekent ook dat wanneer ik in het weekend WhatsApp open, ik niet word overvallen door berichten van klanten 😉

Enige nadeel aan Voxer vind ik dat ik niet bepaalde chats of berichten op ongelezen kan zetten dus ik moet altijd goed opletten dat ik alleen maar lees als ik direct kan reageren of dat ik goed onthoud waar ik nog iets mee moest.

Voxer is in basis gratis alleen dan mis je een aantal features waaronder het terugroepen van een bericht. Omdat ik deze functie wel wilde hebben, heb ik ook hier de Pro versie. Die kost me € 19,08 per jaar dus slechts € 1,59 exclusief btw per maand.

Voxer heeft ook een webversie, die bereik je via Voxer.com. Wil je de app downloaden, zoek dan in je playstore naar Voxer. Het heeft een oranje met wit icoontje.

11. Webinargeek Deze was ik bijna vergeten! Ik was al aan het typen bij Zapier en toen bedacht ik me dat ik Webinargeek volledig overgeslagen had terwijl deze zo belangrijk voor me is! Want in Webinargeek geef ik mijn webinars 🤗 Het is een systeem waarin de deelnemers mij wel zien, maar ik hun niet. Wel kunnen ze met me communiceren via de chat.

Naast dat ik gewoon het webinar hierin kan geven, worden dus ook de geregistreerde deelnemers hierin opgenomen, krijgen ze allemaal een unieke kijklink en kan ik ze mails versturen over hun aanmelding.

De reden dat ik Webinargeek verkies voor webinars boven gewoon Zoom gebruiken, is dat in Webinargeek ook bij wordt gehouden wie er aanwezig waren, hoe lang mensen hebben gekeken en de chat wordt per persoon opgeslagen.

Ook Webinargeek kan je, net als een aantal andere programma’s, gratis uitproberen. Je kunt dus je trial starten bijvoorbeeld wanneer je je eerste webinar geeft en eerst kijken of je dit wel fijn vindt. Sluit je daarna een abonnement af, dan gaat dat vanaf € 19 per maand (exclusief btw).

Ik betaal zelf wat meer, namelijk € 79 per maand omdat ik 500 live kijkers toe wil kunnen laten per keer.

Probeer Webinargeek uit via webinargeek.com/nl.

12. WordPress is het platform waarop mijn website is gebouwd en ik maak gebruik van een Divi Theme. Ik weet hier verder niet zo veel van af, behalve dat natuurlijk de meeste websites met WordPress zijn gebouwd (vaak Divi of Elementor theme) en dat is wat ik mijn klanten ook aanraad. Werk met hetgeen het meeste wordt gebruikt, dat is namelijk niet voor niks zo 😉

13. WooCommerce is een plugin welke ik heb voor mijn WordPress website zodat mensen betalingen kunnen doen via mijn website. Dit staat dus los van kennis.shop waar ik het eerder over had en als je kennis.shop gebruikt heb je WooCommerce niet nodig.

In WooCommerce maak ik producten aan en wanneer ik op mijn website dan een link naar zo’n product plaats, kan je via de betaalpagina afrekenen door de koppeling met Mollie (waar ik het ook al eerder over had).

Wat ik een groot nadeel vond aan WooCommerce is dat wanneer iemand een bestelling had geplaatst, ze een mail kregen dat hun bestelling was ontvangen maar nog niet afgerond. Dat moest ik dan handmatig doen ☹ Dat is natuurlijk super handig als je een webshop hebt, maar die heb ik niet dus ik heb een extra plugin die ervoor zorgt dat bestellingen meteen op afgerond komen te staan.

Ik heb even in MoneyBird gekeken maar voor WooCommerce betaal ik geloof ik niks en ik heb geen idee of ik dat wel ooit heb gedaan 😅 Voor die extra plugin betaal ik wel jaarlijks, namelijk $ 29 (dollars dus, geen euro’s), wat betekent $ 2,42 per maand (geen sprake van btw).

De plugin heet WooCommerce Order Status Control en vind je hier.

14. YouCanBookMe is mijn online agendasysteem wat ik gebruik. Ik gebruik niet vaak mijn online agenda (met klanten van Go Big plannen we de afspraken gewoon even gezamenlijk in) maar wel bijvoorbeeld wanneer ik een webinar of 3daagse heb gegeven en ik mensen de kans wil geven even met mij te overleggen voordat ze eventueel instappen in Succesvolle Start.

Een heel bekend agendasysteem is Calendly maar volgens mij moet je daar altijd voor betalen en dat vond ik jaren geleden nog zonde van mijn geld dus zocht ik iets wat gratis was. Dat vond ik dus in YouCanBookMe. Inmiddels heb ik van dit systeem ook gewoon de betaalde versie omdat ik dan meer opties heb.

Wanneer je voor een jaar vooruit betaalt, betaal je € 108 dus € 9 per maand (geen btw). Ik heb tussendoor wel eens getwijfeld naar Calendly te gaan, maar ik vind dit systeem gewoon fijn dus ik blijf lekker hangen 😉 Info op youcanbook.me.

15. Zapier is een systeem wat diverse andere systemen aan elkaar koppelt. Gelukkig communiceren veel systemen al met elkaar (Vimeo met Zoom, MoneyBird met WooCommerce, Mollie en Knab, ActiveCampaign met Webinargeek en WooCommerce) maar soms wil je net iets extra’s wat dan niet lukt.

Zo wil ik bijvoorbeeld dat deelnemers voor de 3daagse zich niet via de site van Webinargeek voor 3 live uitzendingen op hoeven te geven, ik wil dat ze dat met 1 simpel formulier via mijn website kunnen doen. De gegevens moeten natuurlijk wel in Webinargeek komen en dat doe ik nu via Zapier.

De prijs van Zapier is gebaseerd op het aantal zaps (aantal keer dat data via Zapier naar een ander systeem wordt gestuurd) en je kunt ook hier betalen per maand of per jaar. Blijf je onder de 100 taken per maand, dan is het gratis. Heb je er iets meer nodig, dan betaal je tot 750 zaps als je per jaar betaalt € 18,83 per maand en als je per maand betaalt € 28,24.

De meeste starters zullen Zapier niet nodig hebben, maar wil jij bepaalde systemen aan elkaar koppelen die nu nog niet kunnen communiceren, kijk dan zeker eens op zapier.com.

16. Zoom kennen we denk ik allemaal wel dus ik weet niet zeker of ik daar wel iets over uit moet leggen 😉 Maar ik wil het wel vernoemen omdat ik er meerdere keren per week gebruik van maak. Of het nu om een groepscoaching gaat voor Succesvolle Start, een 1-op-1 call voor Go Big, een salescall of een overleg met een teamlid, alles gaat via Zoom!

En ik vertelde eerder al dat Zoom is gekoppeld aan Vimeo, dus alle calls die ik opneem (ik doe recordings altijd in de cloud, scheelt tijd en ruimte op mijn laptop) staan even later ook klaar in Vimeo om te delen.

Ik heb nog wel een tip voor je voor het gebruik van Zoom! In het begin maakte in voor iedere call een nieuwe link aan die ik dan weer door moest sturen. Was een hoop gedoe waar ik geen zin meer in had en toen zag ik ergens een hele handige oplossing! Ik doe nu bijna alle calls gewoon onder mijn persoonlijke link, maar ik stuur dan niet die link want die kan ik niet onthouden 😅 Wat ik heb gedaan (technisch gedoe, even checken bij je hosting!) is dat ik een redirect in heb laten stellen. Als je nu naar silviabogers.nl/zoom gaat (svp niet doen want dan krijg ik allemaal mails dat er iemand in m’n Zoomroom op me zit te wachten terwijl we geen afspraak hebben), dan ga je achter de schermen naar mijn persoonlijke Zoomroom. Ideaal want die link kan ik wel onthouden!

Voor de groepscalls van Succesvolle Start zijn er wel per call unieke links omdat mensen maar beperkt toegang hebben tot deze calls en ik graag wil dat ze zich vooraf registreren. Eigenlijk bij alle calls waarbij ik wil dat iemand zich registreert, maak ik een losse link aan.

Mocht je nu nog geen Zoom hebben (kan het me haast niet indenken maar toch), dan vind je de info op zoom.us. Ik heb zelf het Pro Plan wat ik per jaar betaal. Jaarlijks incasseert Zoom € 139,90 (geen btw), wat neer komt op € 11,66 per maand (geen btw). Wanneer je per maand betaalt in plaats van per jaar, dan betaal je € 13,99.

En met Zoom komt er dan een einde aan deel 2 van deze lijst met tools die ik gebruik!

Natuurlijk maak ik ook hier nog even de optelsom voor je!
Voor de tools uit dit tweede overzicht, betaal ik per maand € 138,04 waarbij:

  • Ik voor WordPress zelf geen kosten heb gerekend want die site heb ik gewoon ooit door iemand laten bouwen en daar hoef ik nu niet meer aan te betalen.
  • Ik voor die WooCommerce plugin even heb gerekend met $ 1 = € 1 voor het gemak. Ik heb dus € 2,42 per maand aan kosten geteld
  • Ik bij Zapier uit ben gegaan van mijn werkelijke kosten in 2022, die niet helemaal 100% kloppen omdat er nog wat kosten uit 2021 ook bij zitten. Dat nu helemaal uit gaan pluizen leek me niet nodig om jou een beeld te geven 😉 In heel 2022 heb ik volgens mijn administratie € 269,80 betaalt aan Zapier, wat neerkomt op € 22,48 per maand.

Samen met de kosten van het vorige overzicht, betaal ik dus maandelijks € 345,06 om optimaal gebruik te maken van ondersteuning van systemen!

En wat ik vorige week al zei, € 345,06 per maand (dus € 4.140,72 per jaar) kan nu voelen als extreem veel geld, maar het is slechts 1,3% van mijn omzet van afgelopen jaar en het maakt mijn leven heel veel makkelijker. Wil niet zeggen dat jij vandaag al deze tools aan moet schaffen, maar ik wil je wel laten zien wat er is, wat ik gebruik en waarom je in je bedrijf altijd rekening moet houden met bepaalde kosten.
Maar blijf wel kijken naar die verhouding! Niet enkel naar absolute getallen.
Volgens mij is het wel weer genoeg informatie voor deze week! Ik hoop dat dit je helpt in je ondernemerschap, daar heb ik de mail in ieder geval voor gemaakt. Ook hier trouwens weer de opmerking dat sommige van de links in deze mail affiliatelinks zijn en dat betekent dat wanneer jij via die link je aanmeldt voor 1 van de tools, ik daar een kleine vergoeding voor krijg die jou verder niks kost.

En zoals ik vorige week ook schreef: Ik heb deze mail niet geschreven omdat ik er op deze manier geld aan wil verdienen (
geloof me, in de tijd dat het me kost om deze mail te typen kan ik op andere manieren veel meer geld verdienen), ik schrijf deze mail omdat ik jouw leven makkelijker wil maken ❤️ En als ik dan de kans heb dat ik daar een kleine vergoeding voor ontvang, zou ik een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik er geen gebruik van maak!

Ik wens je een heerlijke dag en lees nog even de PS!

Heel veel liefs,
Silvia

PS: Aanstaande maandag (20 februari) start de gratis 3daagse online training Start nu je Droompraktijk en je kunt nog meedoen! Info en aanmelden via silviabogers.nl/droompraktijk.