fbpx

Hier geloof ik niet in – over een weggever, funnels en veel meer!

Natuurlijk ben ik niet de enige businesscoach en dat is maar goed ook! Want moet je je eens indenken dat ik in m’n uppie alle ondernemers zou moeten helpen 😳 Dat gaat ‘m natuurlijk niet worden dus gelukkig heb ik hulp!

Zou sowieso niet zo’n goed idee zijn als ik het in m’n uppie moet doen, want hoe ongeloofwaardig het misschien ook klinkt, er zijn gewoon ondernemers die mij niet heel leuk, interessant of inspirerend vinden! Snap ik overigens niks van, want ik vind mezelf meestal hilarisch en gelukkig vinden anderen dat vaak ook! Sterker nog, ik kreeg dit afgelopen maandag als reactie op mijn webinar:

Screenshot_20220308-090757_2 (002) 

 

Maar ik dwaal af! Dus terug naar dat er ook andere business coaches zijn!

In hoofdlijnen doen we natuurlijk allemaal hetzelfde, of dat proberen we in ieder geval. We coachen ondernemers naar een succesvoller bedrijf, wat succesvol voor diegene dan ook maar mag betekenen. En hoe cool ik het ook vind dat we dat met zovelen doen en dat we dat allemaal ook nog op onze eigen manier doen, toch zijn er wat dingen die mijn collega’s teachen waar ik niet zo in geloof of anders over denk en daar wil ik je vandaag in meenemen. Waarbij ik meteen de disclaimer plaats dat dit mijn visie is en dat ik het op mijn manier doe. Ik wil niet beweren dat mijn manier de enige manier of dé manier is, maar het is wel de manier waar ik in geloof en die ik ook mijn klanten teach.

1. Ik geloof niet in funnels met oplopende producten

Ik weet dat ik collega’s heb die jou direct bij de start van je bedrijf leren funnels te maken en als je niet weet wat een funnel is, no worries! Een funnel is een soort trechter waar je klanten inkomen. Je maakt dan bijvoorbeeld een gratis weggever, hebben ze die aangevraagd dan bied je ze een klein product aan van bijvoorbeeld 27 of 97 euro. Hebben ze dat gekocht dan probeer je ze door te sluizen naar een middel product van een paar honderd euro en daarna is je doel ze in je hoog geprijsde traject te krijgenWaarom het dan een funnel heet is omdat er steeds natuurlijk mensen zijn die niet doorgaan, de trechter wordt steeds smaller dus er blijven er steeds minder over.

Klinkt als een heel logisch systeem maar ik geloof er dus niet in en het is niet hoe ik geloof dat het werkt. Want als dat hoog geprijsde traject dé allerbeste manier is om jouw doelgroep te helpen, hoezo moeten ze dan eerst iets goedkoops kopen en daarna nog iets gemiddeld geprijsd? Als ik een breedbeeld tv ga kopen zeggen ze toch ook niet “Nou mevrouw Bogers hier heeft u eerst een tablet om het uit te proberen en dan komt u later maar een keer terug”. Of als je bij de verloskundige komt dat ze dan zegt “Baar eerst maar een keer een pingpongbal, dan een grapefruit en dan doen we daarna wel een keer de baby!”

Dus hoezo moet mijn klant dan wel eerst wat andere dingen kopen voordat ik ze echt mag helpen???

Waarbij ik niet beweer dat je geen weggevers moet hebben of producten in verschillende prijsranges, maar dat is een heel ander verhaal én ik geloof dat je als startende ondernemer inderdaad beter maar 1 product kunt hebben en geen weggever!

2. Tot een omzet van zo’n 2.500 euro per maand heb je geen weggever nodig!

Met een weggever bedoel ik een e-book, meditatie mp3’s of andere kleine producten die je gratis weggeeft in ruil voor iemands e-mailadres. En dit is vast vloeken in de kerk maar ik geloof dus niet in weggevers voor startende ondernemers en ik ga je uitleggen waarom!

Een weggever is puur bedoeld om mensen kennis met jou te laten maken en om e-mailadressen van potentiële klanten te verzamelen.

Wat in basis super slim en handig is, maar dus niet als startende ondernemer.

  • De meeste startende ondernemers die ik spreek (zeg maar 99%) heeft nog geen specifieke ideale klant. Zolang jij geen specifieke ideale klant hebt, leer je niet de pijn of het probleem van je klant kennen en leer je ook niet zijn of haar taal spreken. Het maken van een weggever heeft dan dus totaal geen zin, want voor wie ga je het dan maken en hoe zorg je dat ze er ook wild enthousiast van worden?
  • Een weggever heeft als doel aangevraagd / gedownload te worden en dan graag door meer mensen dan je oma, je buurvrouw en je beste vriendin. Alleen startende ondernemers hebben vaak helemaal niet genoeg bereik om te zorgen dat die weggever ook bekend wordt bij het grote publiek. Je krijgt 4 bezoekers op je website per maand en hebt 100 volgers op Insta, hoe denk je het dan aan de man te brengen? Het is namelijk niet zo dat er een wereldwijd alert afgaat zodra jij dat ding op je website hebt gezet!
  • Vaak hoor ik ‘ja maar dan ga ik gewoon adverteren’ en ook dat raad ik met klem af! Allereerst weer omdat je dus nog geen ideale klant hebt (dus waarschijnlijk een advertentietekst schrijft waar mensen niet direct heel warm voor lopen) maar ook omdat adverteren simpelweg geld kost maar niet direct geld oplevert. Ik heb mensen die maanden geleden mijn e-book hebben gedownload en nu pas klant worden. Maar er zijn veel meer mensen (heel veel meer kan ik je zeggen) die mijn e-book hebben gedownload en nooit klant zijn geworden en waarschijnlijk ook nooit gaan worden.
Oh en nu hoor ik je denken:‘Ja maar Sil hoezo hoef ik dit niet te doen tot een omzet van 2.500 euro?’

En dat is een goede vraag! Dat bedrag is geen harde wetenschap maar mijn ervaring is dat wanneer je zo’n 2.500 per maand om weet te zetten, je inmiddels wat klanten hebt geholpen, je je ideale klant goed in beeld hebt en het tijd wordt echt een mailinglijst op te bouwen. Je hebt dan ook geleerd hoe je klanten kunt krijgen dus je wordt ook niet afhankelijk van je weggever en of mensen van daaruit wel interesse hebben in je product of dienst. Ik vind het écht belangrijk dat je als ondernemer zélf weet hoe je klanten kunt krijgen dus eerst die kennis, en dan gaan we daarna wel eens praten over een weggever.

3. Ik geloof niet in een aanbod met meerdere producten

Dit zit natuurlijk al een beetje in het eerste punt over funnels maar ik dacht ik haal ‘m toch nog even aan om je extra uit te leggen waarom ik denk dat je in het begin écht maar 1 product of dienst nodig hebt. En ik kan hier 3 weken over praten maar ik zal het – voor zover dat mogelijk is bij mij – kort houden 😅

Ik adviseer mijn klanten te starten met het formuleren van een ideale klant die een specifiek probleem heeft wat jij oplost en vervolgens maak je daar een productaanbod bij. Als je uitgaat van 1 klant met 1 probleem, dan is het niet meer dan logisch dat je ook 1 oplossing hebt. Als ik bij de fysiotherapeut kom met knieklachten zegt hij ook niet dat ik kan kiezen uit 3 trajecten. Hij geeft gewoon aan wat er moet gebeuren om mijn probleem op te lossen.

Daarbij zijn mensen super slecht in kiezen! Kijk maar naar jezelf als je chips wilt kopen (tenzij je net als ik bent, dan koop je altijd Lays naturel ribbelchips) of een vakantie uit wilt kiezen. Hoe meer keuze hoe moeilijker! En in het geval van hulpverlening weet je klanten vaak helemaal niet wat ze nodig hebben, dat weet jij!

Dus start met 1 ideale klant en 1 productaanbod. Trust me daar kan je al bizar veel geld mee verdienen!

4. Ik geloof niet in personal branding in je eerste jaar als ondernemer

Voordat ik nu half designend Nederland over me heen krijg, again: Dit is mijn mening!
Als startende ondernemer ben je jezelf nog iedere dag aan het uitvinden en je ontwikkelt (als het goed is) als een malle! Als ik naar mijn eigen reis als ondernemer kijk maar ook die van mijn klanten, dan zijn ze vandaag al niet meer wie ze vorige week waren.

Kan je dan met me mee in dat het niet handig is meteen na je KvK inschrijving je hiermee bezig te gaan houden?

  • Mijn eerste logo en huisstijl (die ik dus meteen na het starten van m’n bedrijf liet maken) pasten na 3 maanden al niet meer bij me. De visitekaartjes konden zelfs letterlijk de prullenbak in omdat de tagline onder m’n logo niet meer klopte 🙃
  • Mijn eerste fotoshoot was vrij snel grotendeels achterhaald omdat ik niet meer uitstraalde wat ik uit wilde stralen
  • Maar het meest belangrijke: Als persoon leerde ik in dat eerste jaar echt mezelf te laten zien! Ik werd steeds meer mezelf in m’n bedrijf en ook doordat ik met steeds meer klanten ging werken, ging steeds meer uitstralen wie ik echt was. Pas op het moment dat je dat hebt gerealiseerd, dat je écht weet wie je bent en waar je voor staat (voor zover je dat ooit echt kunt weten want ik merk dat ik daar nog steeds veranderingen in doormaak) dan pas heeft het zin aan je personal brand te gaan werken!

Dat wil overigens niet zeggen dat je geen foto’s moet laten maken of geen logo mag laten ontwerpen. Maar besteed daar alsjeblieft niet teveel tijd en geld aan in deze fase van je bedrijf!

Nou als je tot hier bent gekomen en me nog niet af wilt fakkelen, super tof 😂

Ik denk dat ik nog wel 10 punten kan bedenken waarop ik het niet eens ben met een deel van m’n collega’s maar het is alweer een lange blog dus voor nu laat ik het hierbij!

Waar ik je wel toe wil uitnodigen, is om eens te kijken naar wat jouw collega’s doen waar  jij niet in gelooft of echt anders over denkt. Dat kan namelijk heel interessant zijn om je te onderscheiden en het geeft je input voor je social media content of je mailinglijst als je die al hebt!

Merk jij nu dat jij die startende ondernemer bent, dat je bezig bent met de dingen waar ik niet in geloof en dat je na mijn betoog denkt ‘Fak het moet anders‘, dan wil ik je graag laten weten dat er aanstaande maandag (14 maart) een nieuwe groep start van mijn traject Bouw je Succesvolle Praktijk. Dat is een traject speciaal voor starters en ondernemers die wel klanten hebben (en een omzet tot 2.500 per maand) maar waarbij het nog niet bepaald lekker loopt.

 

Ben je klaar met dat aankloten?

Als jij besluit dat het nu echt klaar is met dat aankloten en dat je écht fully committed en serieus aan je business wilt bouwen dan heb ik ook nog iets tofs voor je, namelijk € 250 korting op de prijs van 1.750 die op de website staat. Wil je hier gebruik van maken, stuur me dan even een reply op deze blog en dan krijg je van mij de link om met korting in te stappen én vertel ik je ook nog over een speciale bonus die je dan krijgt!
Klik hier voor alle informatie over het traject of ga naar silviabogers.nl/bjsp.

Ben jij juist die ondernemer die denkt ‘Leuk Sil maar ik zet al meer dan 2.500 per maand om en ik wil juist doorgroeien en volgens mij moet ik dus beginnen met weggevers en funnels’ neem dan even contact met me op! Ik heb namelijk nog 2 plekken om eind april te starten in het Persoonlijke Coaching Traject en ik kan je daarover vast verklappen dat dat traject binnenkort wat hele coole toevoegingen krijgt (die jij dan ook krijgt) maar dat ook de prijs omhoog gaat (door die toevoegingen). Dus als je er toch al over twijfelt je te gaan laten begeleiden, dan zou dit zomaar het moment kunnen zijn!
Je leest alle informatie hier: silviabogers.nl/persoonlijke-coaching.

Dat was alles wat ik vandaag met je wilde delen en ik wil je weer bedanken voor het lezen! Ik wens je voor nu in ieder geval een hele mooie dag ❤️

Liefs,

Silvia

PS: Ik zit nog steeds midden in m’n podcast 3weekse en heb deze maand onder andere afleveringen geupload over het je omzetdoelen stelt als ondernemer (aflevering 74) en over dat je niet labiel hoeft te zijn om succesvol te kunnen worden (aflevering 72)