fbpx

Ik heb hier ook helemaal geen verstand van!

“Het werkt voor Facebook beter zo dus daarom heb ik dat gedaan. Wanneer je je advertentie halverwege de dag start, gaan ze namelijk je hele budget erdoorheen jagen.”

Dat was de reactie die ik kreeg op mijn halve paniekbericht zaterdagochtend.

Ik heb de hele maand door Facebook advertenties lopen (binnen Facebook advertenties vallen ook Instagram advertenties). Het grootste deel van de maand voor mijn e-book en de rest van de tijd voor mijn maandelijkse webinar. Meteen de disclaimer dat ik nu niet iedereen aanraad ook te gaan adverteren, zoals ik al in podcast #55 vertelde vorige week ;)

Geen moment rust hierdoor

In 2020 heb ik ook al een tijdje geadverteerd voor een webinar wat ik toen gaf. Ik had via een cursus van Eelco de Boer geleerd hoe dat moest dus ik kon dat prima zelf! En heel eerlijk, ik had toen ook echt geen geld om het iemand anders te laten doen. Dus als ik wilde adverteren, dan moest ik het zelf doen. Ik denk dat het leren van hoe Facebook advertenties werken me een paar uur heeft gekost en dat het inrichten van die advertenties me een paar dagen (en voor m’n gevoel wat jaren van m’n leven) heeft gekost maar het was gelukt, de advertenties stonden. Ik begon met samengeknepen billen met een budget van € 5 per dag en op hoop van zegen zette ik ze live!

Om vervolgens 57 keer per dag te checken hoe het ging, compleet in paniek te raken als het niet werkte of de advertenties heel duur waren, steeds kleine dingen aan te passen en er eigenlijk geen moment rust van te hebben 😅 Niet heel lekker voor je bloeddruk! Maar het werkte, er kwamen leads (dat zijn resultaten op je advertenties, dus in mijn geval mensen die zich voor mijn webinar aanmelden) en dat was het doel 🔥

Nu doe ik het anders

Wat ik nu sinds bijna een jaar doe, is gebruik maken de diensten van Mrs. Ecommerce. Zij nemen dat hele Facebook adverteren van me over. Ik moet wel zelf alles aanleveren (teksten, foto’s, hoeveel budget ik wil gebruiken, startdatum) maar zij richten alles in, zetten het klaar, stellen de juiste targeting in (met targeting vertel je Facebook wat voor soort mensen de advertenties moeten zien) en ik heb er eigenlijk geen omkijken naar.

Nu ben ik alleen niet iemand die er dan ook niet naar omkijkt 😇 Sterker nog, ik kan me zomaar indenken dat ze bij Mrs. Ecommerce wel eens moe van me worden omdat ik steeds vragen heb. Zo ook dus afgelopen week. Ik had doorgegeven dat de advertenties voor mijn webinar op zaterdagmiddag om 12.00 uur mochten gaan lopen en ik zag op zaterdagochtend om kwart over 8 dat ze al live waren. Maar dat had ik niet aangegeven!

Dus ondanks dat het zaterdag was stuurde ik ze een berichtje, niet om te klagen of te mopperen! Maar wel om even te vragen wat de reden was dat ze niet hadden gedaan wat ik ze had gevraagd. Je mag altijd vragen toch ;) Gelukkig kreeg ik niet heel veel later al een reactie. De laatste tijd hadden ze ervaren dat Facebook veel beter werkt als je gewoon een startdatum ingeeft in plaats van een datum en tijd. Dus dat hadden ze bij mij ook zo gedaan voor een optimaal resultaat!

Er zit altijd iets achter

Wat denk je dat er was gebeurd wanneer ik zelf nog steeds m’n advertenties zou doen? Denk je dat ik dit dan zou weten? Ik weet wel zeker van niet! En het was niet de eerste keer! Het is wel vaker gebeurd dat ik me afvroeg waarom bepaalde instellingen waren zoals ze waren, en dan bleek daar altijd iets achter te zitten wat ze onlangs geleerd hadden door dingen te testen. Of dat ik half in de paniek schoot omdat advertenties even heel duur waren en ik dan gewoon uitgelegd kreeg dat ik dat mag verwachten rond black Friday en de feestdagen. Meteen gerustgesteld!

Afgelopen zaterdag toen ik – op zaterdag! – die reactie kreeg viel ik echt even stil van dankbaarheid. Naar hun natuurlijk dat ze dit alles uit handen nemen én op zaterdag reageren maar vooral ook dankbaarheid naar mezelf! Dankbaar dat ik vorig jaar de keuze heb gemaakt dit niet zelf te gaan doen! Dankbaar dat ik iemand heb ingeschakeld die extreem goed weet waar ze mee bezig is en die dit op dagelijkse basis doet! Want je kunt zelf van alles leren, maar zeker bij iets als adverteren veranderen de spelregels constant…

Hoe zit dit bij jou?

Als coach of therapeut, heb je als het goed is mega veel kennis van je eigen vak, maar niet van Facebook adverteren. Net als dat je waarschijnlijk niet echt kennis hebt van websites bouwen, e-mail funnels, je administratie inrichten en aangiftes doen. Je bent tenslotte coach of therapeut!

Toch proberen we als ondernemer vaak alle petten op te hebben, in het begin vooral vaak uit het gevoel dat we niet genoeg geld hebben om iets uit te besteden en later vaak ‘omdat ik het altijd zelf heb gedaan’. Maar wat kost al dat zelf doen je uiteindelijk? Is die website echt optimaal als je ‘m zelf bouwt? Klopt je administratie en doe je dat op de meest handige manier? Werkt je e-mailfunnel optimaal en staan je automations wel goed ingericht?

Ik wil niet weten hoeveel leads ik mis was gelopen en hoe duur m’n advertenties geweest zouden zijn als ik dit zelf was blijven doen. Ik denk in ieder geval dat ik er niet heel gelukkig van zou worden ;)

Je hoeft niet alles te weten

Dit artikel is niet bedoeld om je te te zeggen dat je vandaag meteen alles uit moet besteden, absoluut niet! Maar ik wil wel dat je je beseft, dat jij als ondernemer niet alles hoeft te weten van datgene wat niet jouw vakgebied is en dat je daar ook nooit alles van zult weten! Ja tenzij je je er constant in blijft verdiepen, maar dan moet dat misschien ook hetgeen zijn waar je je business omheen bouwt!

Waar je natuurlijk wel heel veel van moet willen weten, is het ondernemerschap zelf. Je kunt veel uitbesteden maar ook heel veel niet! Je kunt niet iemand anders jouw doelgroep laten bepalen, jouw aanbod of de prijs die je vraagt. Als je het mij vraagt, kan je ook niet iemand anders jouw social media posts laten schrijven. Ja misschien als je al heel lang bezig bent en iemand dus uit vorige posts kan leren hoe jij schrijft en welke boodschap je verkondigt, maar het is wel jouw bedrijf dus uit iedere post en story moet ook jouw geluid komen. En als startende ondernemer zou ik ook zeker je sales niet uitbesteden! Je hebt hier echt eerst zelf heel goed in te worden zodat je weet hoe het werkt en hoe jij je sales wilt doen en daarna zou je daar eventueel hulp bij in kunnen schakelen die jij dan traint.

Het wiel opnieuw uitvinden? Dat is niet nodig

Heb je nog geen idee hoe je al die dingen binnen het ondernemerschap handig aan moet gaan pakken, dan is mijn advies dat je dat gaat leren van iemand die het al heeft gedaan en dat je dat wiel niet zelf uit gaat vinden. Geldt sowieso voor alles wat je graag zelf wilt leren, leer het van iemand die het al heeft gedaan en die er succesvol in is! Je vraagt als het goed is ook niet aan de fietsenmaker op hoeveel graden je nieuwe broek gewassen moet worden en hoelang je tuinbonen moet koken 😋

Wat je bijvoorbeeld kunt doen (en wat ik je absoluut aanraad als je nu nog geen succesvolle praktijk hebt) is dinsdag 18 januari om 9.00 uur ‘s ochtends aanhaken bij mijn gratis webinar (die waar ik nu dus advertenties voor heb lopen). In dat webinar behandel ik de 5 meest gemaakte fouten door ondernemers waardoor hun praktijk niet van de grond komt en natuurlijk vertel ik je ook hoe jij die voorkomt!

Ben jij erbij?

Het webinar is super waardevol voor ondernemers waarbij de klanten nog niet echt willen komen, ondernemers die een gemiddelde omzet hebben van minder dan 2.500 euro per maand (en wel graag 2.500 of meer om willen zetten) én voor ondernemers die nog niet gestart zijn met hun eigen praktijk. Heb je het webinar eerder al eens gevolgd maar is het je nog niet gelukt die succesvolle praktijk te realiseren, dan raad ik je ook zeker aan gewoon nog eens deel te nemen. Je haalt er altijd weer andere en nieuwe dingen uit!

>> Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden!

Ik zou het in ieder geval super leuk vinden als je erbij bent!

Dan nog even kort het volgende voordat ik afsluit:

 

  • Naast de podcast over Facebook adverteren, heb ik vorige week nog 2 podcasts online gezet die denk ik mega waardevol voor je zijn! 1 naar aanleiding van een koude salesmail die ik ontving (die podcast vind je hier) en een podcast over hoe je met zweefteverij alles wat krom is recht kunt lullen en andersom (klik hier). Ik zou ze in ieder geval even luisteren als ik jou was 🤗
  • Afgelopen weken verscheen ik 2 keer in de media naar aanleiding van een interview waar ik voor gevraagd was! 1 keer met een artikel op Nu.nl over financiële voornemens voor 2022 en 1 keer met een artikel in het NRC over inkomensverschillen in relaties en tussen vrienden. Klik hier voor het artikel op Nu.nl en klik hier voor het artikel in het NRC.
  • Op mijn website heb ik een In de Media pagina waarop je links vindt naar mijn podcast, alle interviews die ik heb gegeven en podcasts waarin ik te gast ben geweest. Dus als je het leuk vindt meer te lezen en te horen, kan je je daar uitleven 😁
  • Vorige week vertelde ik over de 100% Lefwijf Toolbox met daarin 9 gratis cadeaus van toffe ondernemers, waaronder een zelfhypnose van mij. De hypnose is inmiddels al door meer dan 120 mensen beluisterd en ik heb al toffe reacties gehad! De toolbox is nog maar een paar dagen beschikbaar (tot en met zondag) dus als jij gratis de hypnose nog wil doen, zou ik ‘m meteen even aanvragen! Klik hier om dat meteen te doen!

Dat was wat ik deze week met je wilde delen! Ik hoop dat het waardevol voor je was en vind het altijd leuk een reactie te ontvangen (je krijgt altijd een berichtje terug).

Heb een super mooie dag ❤️

Liefs,

Silvia