fbpx

Jouw ideale klant is niet naar jou op zoek!

Het klinkt wat treurig en demotiverend – en misschien zit je nu al vol in de weerstand omdat jij vindt dat mensen wél naar je op zoek zijn. Of veel erger, hang je nu al met de Kamer van Koophandel aan de telefoon om je inschrijving bij hun ongedaan te maken omdat ik zojuist bevestig wat jij in al je onzekerheid al vermoedde. Als dat zo is, hang gewoon maar weer op!

Wanneer je met mij gaat werken in mijn 1-op-1 coachtraject of wanneer je instapt in het online programma Bouw je Succesvolle Praktijk in 13 weken, dan kijken we altijd eerst naar je ideale klant. Naast dat we een hoop kenmerken van die klant in kaart gaan brengen zoals het geslacht, leeftijdsgroep en bijvoorbeeld de vrijetijdsbesteding van je ideale klant, kijken we ook naar het probleem van de klant en zijn of haar wensen.

Nu is het in kaart brengen van het geslacht van je ideale klant voor sommigen al een bijna onmogelijke keuze (want ik kan toch iedereen helpen en ik wil niemand uitsluiten) maar wanneer we bij het urgente probleem en de wensen komen vinden de meesten het simpelweg niet meer leuk. Gelukkig beloof ik vooraf ook nooit dat het een leuk proces is, dus daar kunnen ze me dan ook niet op aanspreken ;)

Mijn bijna standaard feedback bij het probleem, is dat het niet specifiek genoeg is, dat het niet urgent is en/of dat het niet het echte probleem is.

Wat is het echte probleem?

Overgewicht is niet echt een probleem. Als dat namelijk wel een probleem was, zouden mensen bij de eerste extra kilo wel actie ondernemen. Wat wel het probleem kan zijn, is dat als je de trap oploopt, je minstens 5 minuten op adem moet komen en je bijna aan de zuurstof moet. Wat ook het probleem kan zijn, is dat de huisarts heeft gezegd dat als je nu niet af gaat vallen, je hartklachten gaat krijgen en je niet oud genoeg wordt om je kleinkinderen op te zien groeien.

Een burn-out is ook nooit echt het probleem, dat is namelijk maar een stempel. Het echte probleem zit vaak in dat je het leven niet meer leuk vindt terwijl je vroeger al van de kleinste dingen kon genieten. Dat je je super eenzaam voelt maar dat je zodra je mensen om je heen hebt het weer veel te druk vindt omdat je het niet kunt verwerken. Of dat je vriendinnen niet meer langskomen omdat ze ook niet weten wat je met ze aan moeten.

Dat zijn vaak de echte problemen die onderliggend zijn aan een stempel of een overkoepelende term.

Vervolgens gaan we kijken naar de wensen en verlangens van je ideale klant en wat ik daar heel vaak terugkrijg is iets in de strekking van “mijn ideale klant is op zoek naar een coach die…” met dan op de puntjes dingen als:

  • …echt naar haar luistert
  • …haar begrijpt
  • …hem laat zien dat het ook anders kan
  • …inzicht kan geven in…

En nu weet ik niet hoe het met jou zit, maar heb jij al ooit iemand ontmoet met een probleem die zei:

‘Oh als ik toch maar een coach had die me echt begreep, dan zou alles opgelost zijn’

Ik ken ze niet hoor die mensen!

Een voorbeeld wat ik vaak geef, is dat wanneer ik pijn in m’n rug heb, ik niet verlang naar een fysiotherapeut of een chiropractor. Als ik dan een nacht wakker heb gelegen draai ik me ‘s morgens niet naar Frans met de woorden ‘oh ik verlang er echt naar om naar de chiropractor te gaan’.

Nee!!!

Wat ik zeg is: “Ik wou dat ik verdomme niet zo’n last had van m’n rug” of “Ik ben er echt helemaal klaar mee dat ik niet gewoon op kan staan uit bed maar dat ik beweeg al een 80-jarige”.

Dus het verlangen is niet een therapeut, het verlangen is geen rugpijn en meer mobiliteit.

Zie je dat verschil?

Snap je dan ook dat ik eerder naar iemand zou gaan die zegt ‘ik help je van je rugklachten af’ dan dat ik naar iemand zou gaan die alleen maar roept ‘ik ben fysiotherapeut’?

Mensen zoeken naar een oplossing voor hun probleem, niet naar de oplosser! Dus bied ze ook een oplossing aan en niet je methode of je beroep.

Dan ben ik wel benieuwd, wat denk je dat het verlangen van jouw ideale is? En wat bied je hem of haar aan, een oplossing of je methode?

En nu?

Besef je je na deze blog dat je eigenlijk niet zo goed weet hoe je het urgente probleem van jouw ideale klant verwoordt, dat je geen idee hebt wat het verlangen is en / of dat je je methode nog verkoopt dan is dat geen probleem! Dat is een fase waar we allemaal doorheen gaan! Deed ik in het begin ook! Stuur me dan gewoon even een reply met waar je tegenaan loopt, dikke kans dat ik je een (paar) stap(pen) verder kan helpen!

Dan nog even voordat ik afrond:
  • Ik besefte me laatst dat niet iedereen die mijn wekelijkse mails krijgt, weet dat ik ook een heel waardevol e-book heb geschreven! Misschien heb jij ‘m ook nog niet gelezen en weet je ook niet van het bestaan dus daarom breng ik ‘m even bij je onder de aandacht!

>> Vraag via deze link het e-book aan!

  • Vanaf vandaag zit ik 4 dagen in een klooster in stilte. Geen gesprekken, geen telefoon, geen tv, geen boeken, geen afleiding. Even dealen met mezelf! Dit betekent wel dat ik ook geen mails lees dus wanneer je reageert op deze mail, komt de reactie volgende week pas :) In maart dit jaar ging ik ook al een paar dagen in stilte, daar schreef ik een korte blog over met inzichten. Die lees je hier.

Dat was het weer voor deze week! Ik kijk uit naar je reactie en voor nu wens ik je een heerlijke dag en alvast een heel fijn weekend!

Liefs,
Silvia