fbpx

Hoe krijg ik meer klanten en meer omzet?

#HOEDAN! Hoe krijg ik meer klanten en meer omzet is denk ik één van de meestgestelde vragen door ondernemers. En begrijpelijk, want je klanten en je omzet, bepalen het succes van je bedrijf. Zonder klanten geen omzet en zonder omzet geen brood op de plank!

En ondanks dat dit stukje zo essentieel is bij ondernemerschap, is het ook precies dit stuk waar de meeste ondernemers enorm mee worstelen.

Ergens is het ook heel begrijpelijk. De meeste zelfstandigen beginnen hun bedrijf vanuit een passie of een missie. Ze willen de wereld mooier maken met hun product of dienst en vanuit daar gaan ze ondernemen. Ze zien wat voor enorme toegevoegde waarde diezelfde producten en diensten hebben voor anderen, dus ze willen het beschikbaar stellen voor het grote publiek! Of de ondernemer heeft zelf ergens super goede ervaringen mee en gunt anderen dezelfde ervaring!

Hoe zuur is het dan alleen, wanneer na het starten van je onderneming blijkt dat de klanten helemaal niet in de rij op de stoep staan… En dat je telefoon ook niet roodgloeiend staat… Waarom komt er niemand? Het kan namelijk niet liggen aan je product of dienst, want dat is fantastisch toch?!

De lazerfocus van de ondernemer

Als ondernemer ben je grotendeels met 1 ding bezig, namelijk jouw onderneming. Je leeft en ademt jouw onderneming en alles waar je mee bezig bent is wat je voor de wereld kan betekenen. Maar ben je ondertussen ook de hele dag bezig met, ik noem maar iets, de stand van je knieën? Of de conditie van je huid? Of je gespleten punten? Of je niet-verwerkte trauma’s?

Waarschijnlijk niet, tenzij je een fysiotherapeut, ostheopaat, schoonheidsspecialist(e), kapper of (hypno)therapeut bent.

Kijk als ondernemer denk jij de hele dag aan jouw vak, net als dat de schilder wanneer hij ergens op visite gaat meteen zal zien welk schilderwerk wel een opfrisbeurt kan gebruiken. Maar jouw potentiële klanten, die zijn helemaal niet de hele dag met jou bezig. Dus daar zal je iets voor moeten doen.

 

“Jouw potentiële klanten zijn helemaal niet de hele dag met jou bezig”

Terug naar het begin!

Even terug naar het begin! En dan niet de oerknal, maar het begin van deze blog. Want hoe krijg je nou meer klanten en meer omzet? Want het is leuk dat die potentiële klant niet de hele dag aan ons denkt, maar daar willen we graag verandering in brengen! Of we willen in ieder geval dat die klant af en toe aan ons denkt.

Maar laten we eerst eens goed naar de vraag kijken, en aan de hand van de verschillende woorden in de vraag ga ik je (hopelijk) inzichten geven in de oplossing.

HOE krijg ik meer klanten en meer omzet?

Het eerste woord is meteen ook een heel interessante. Want ja, hoe… Hoe doe je dingen?

De meesten zouden graag een soort kant en klaar stappenplan krijgen voor de HOE van meer klanten en meer omzet. En dat zou ook wel ideaal zijn als dat zou kunnen hè! Gewoon 1 uitgewerkt stappenplan, met precies die dingen die je moet doen. Graag ook met uitgewerkt script, templates, looptijd en een garantiecertificaat!

Trust me, als het er was, kreeg je ‘m van me! Of nou ja, krijgen… Ik ben wel een ondernemer, dus dan mocht je het van me kopen! Je weet zelf alleen ook wel, dat dit stappenplan niet bestaat.

Het kan wel bestaan, voor jou! Jouw stappenplan. Maar dat moet je dan zelf eerst ontdekken en schrijven.

Wat ik vooral merk, en ook hoor, is dat we het graag in 1 keer goed willen doen. Mijn klanten vragen en zeggen het me ook. “Wat is de goede manier om klanten binnen te halen?“, “Hoe doe ik het in 1 keer goed?” of “Hoe weet ik of die manier de juiste is?

En helaas, dat antwoord heb ik ook niet! Sowieso hou ik niet van goed & fout, ik ben meer van helpend & niet helpend. Maar er is niet 1 antwoord, ook niet voor jou. Je zult gewoon moeten gaan testen en proberen.

Je weet pas wat werkt, als je weet wat werkt!

Dus laat het idee los dat er 1 juiste manier is, dat er 1 weg is naar meer klanten en meer omzet. Het is een reis, een speurtocht! Dus geniet van het proces, test dingen uit! Doe meer van wat werkt en stop met wat niet werkt.

En heb geduld, want weet: jij bent de hele dag met jouw werk bezig, jouw potentiële klanten niet. Misschien moeten ze jouw boodschap wel 5 of 50 keer zien voordat ze klant worden. Of zijn ze nu niet op het punt in hun leven waarop ze jouw product of dienst nodig hebben, maar gaat dat wel komen.

Maar stop nooit met proberen, stop nooit met je actie! Blijf werken aan jouw stappenplan en dan gaat het er komen!

 

Hoe KRIJG ik meer klanten en meer omzet?

Deze is heel makkelijk: niet!

Je krijgt ze niet, je zult er kei hard (ja Brabantse roots hier) voor moeten werken! Soms krijg je opeens een klant cadeau, maar verreweg de meeste klanten komen je niet aanwaaien!

Dus blijf werken, blijf kwaliteit leveren, blijf zichtbaar en neem de juiste stappen. Maar onthoud, je krijgt ze niet. Je moet ze verdienen!

 

Hoe krijg IK meer klanten en meer omzet?

Je ziet alle ondernemers om je heen meer klanten en meer omzet krijgen, maar jouw bankrekening laat een enorme echo horen en je agenda geeft hetzelfde effect… Waarom lukt het hun wel en jou niet? Terwijl jij misschien wel veel beter bent in je vak!

En daar zit het ook precies, je kunt nog zo goed (of slecht) zijn in je vak, je hebt niet maar 1 vak! Je hebt er minimaal 2.

Je hebt je ‘uitvoerende’ vak (coach, yoga docent, bakker, webdesigner etc.) en je hebt het vak van ondernemer. En die laatste die vergeten we nog wel eens. Sterker nog, er zijn genoeg ondernemer die dat vak van ondernemer helemaal niet zien, voor wie dat er gewoon een soort van ‘bij zit’ maar die er eigenlijk niks mee willen.

Dan heb ik alleen slecht nieuws voor je: als je succesvol wilt worden / zijn / blijven, dan zul je ook echt aan de slag moeten met jouw vak als ondernemer! En ook daarin moeten investeren. In tijd, aandacht maar ook in geld. Ontwikkel jezelf, volg opleidingen, trainingen, cursussen. Zorg dat je beter wordt in het vak ondernemen.

En in het vak ondernemen, zit ook verkopen. En wanneer jouw concullega meer klanten heeft dan jij hebt, dan is diegene simpelweg beter in verkopen, beter in het vak ondernemen. Hoe goed je bent in je uitvoerende vak, doet er dan niet zo toe.

Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk is het niet verwaarloosbaar. Want een fotograaf wiens foto’s minder goed zijn dan die van mijn buurmeisje van 3 zal niet echt werk hebben. Dus dat uitvoerende daar moet je ook wel iets mee.

 

Hoe krijg ik MEER klanten en MEER omzet?

Dit is misschien wel mijn favoriet! Want we willen het allemaal, MEER! Meer klanten, meer omzet, meer geld, meer vrije tijd, meer liefde, meer gezondheid, meer sporten, meer reizen, ga maar door.

Maar wat is meer?

Als je nu geen klanten hebt, en je ‘krijgt’ je eerste klant, ben je dan tevreden?

Of als ik je nu een euro geef, is het doel ‘meer omzet’ of ‘meer geld’ dan behaald?

Nee?

Dan ga het maar specifiek maken! Want zolang jij niet weet wat je bedoelt met ‘meer’, weet je ook niet waar je heen aan het werken bent.

Het is een beetje als die scene uit Alice in Wonderland waarbij Alice aan de Cheshire Cat vraagt waar ze heen moet. Waarop de kat antwoordt:

“If you don’t know where you are going, any road will get you there”

Dus definieer ‘meer’, maak voor jezelf duidelijk wat je doel is en ga daar naartoe werken. Wil je 1 nieuwe klant deze maand? Wil je er 10 voor de komende weken? 20 dit jaar? En wil je € 1,- meer omzet? Wil je € 10.000 per maand? 1 miljoen in 2021?

Ben specifiek en maak daarna een plan om daar naartoe te werken. Als je weet waar je heen gaat, is het veel makkelijker een route te kiezen.

 

Hoe krijg ik meer KLANTEN en meer omzet?

Ja die klanten, hoe krijg je ze nou he? Dit stuk kan natuurlijk ook niet zonder een HOE bestaan. En eigenlijk ook niet zonder de OMZET.

Maar waar gaat het om bij die klanten? Puur om aantallen? Dan is de oplossing redelijk simpel: bied je product of dienst gewoon super goedkoop aan! Of wil je het toch iets specifieker? Klanten voor jouw ideale tarief? Goed betalende klanten? Oprecht geïnteresseerde klanten? Betrokken klanten? Wat voor klanten wil je?

Als jij voor jezelf weet wat voor klanten je wilt, zal je minder snel je energie verspillen aan die klanten die je eigenlijk niet wilt hebben. Bijkomend voordeel is dat je die klanten die je niet wilt hebben ook minder snel aan zal trekken. Win-win dus!

 

Hoe krijg ik meer klanten EN meer omzet?

Ja echt ieder woord uit de zin wordt ontleed, dus ook deze! En dan vraag ik me af, kunnen de woorden ‘klanten’ en ‘omzet’ überhaupt los van elkaar gezien worden? Wat denk jij?

Want betekent meer klanten automatisch meer omzet? Betekent meer omzet automatisch meer klanten?

Je eerste reactie is misschien “Ja absoluut!”. En dan nodig ik je uit er nog even bij stil te staan.

Als ik mezelf als voorbeeld neem. Ik bied in grote lijnen 3 dingen aan: ik bied een 1-op-1 coachingtraject aan van 3 maanden, ik bied hypnosesessies aan en ik heb een online training waarin je alles leer over sales, Sales BOSS.

Een nieuwe klant voor een eenmalige hypnosesessie doet heel iets anders voor mijn omzet dan een nieuwe klant in mijn 1-op-1 coaching. En een nieuwe klant voor Sales BOSS heeft zeker effect op mijn omzet, maar eigenlijk geen effect op mijn agenda. Hierdoor houd ik meer tijd over voor coaching- en hypnoseklanten en heb ik dus ruimte voor meer omzet.

En misschien wil jij wel nieuwe klanten die je een hoger tarief kunt vragen dan je oude klanten, zodat je minder klanten nodig hebt om dezelfde omzet te blijven genereren. Dan is er dus ook geen automatisch effect op je omzet.

Denk dus ook hier goed na wat je eigenlijk wilt, maak alles specifiek en weet waar je naartoe werkt.

 

Hoe krijg ik meer klanten en meer OMZET?

Staar je niet blind op omzet. Het klinkt heel tof om € 100.000 per jaar om te zetten, maar als je € 90.000 aan kosten hebt dan ben je nog nergens. Omzet is fijn om je op te richten, maar als je het mij vraagt is aan het eind van de dag je WINST het allerbelangrijkste, want daar doe je boodschappen van en ga je van op vakantie.

Dus bepaal voor jezelf hoeveel winst je ‘nodig’ hebt, en bepaal aan de hand daarvan je gewenste omzet. Ook hier geldt weer dat je hebt te weten waar je naartoe werkt. Blijf denken aan Alice.

 

Maar wat dan nu? Hoe kan je nu verder?

Ik hoop natuurlijk dat deze blog je wat nieuwe inzichten heeft gegeven in hoe je meer klanten en meer omzet krijgt. Ik kan me alleen ook voorstellen, dat je nu nog steeds denkt: Ja maar HOE????
HOE begin ik met dat stappenplan?
HOE ontdek ik wat ik allemaal kan proberen?
WAAR vind ik überhaupt die klanten?
WAT moet ik doen om te zorgen dat ze ook klant worden?
HOE bepaal ik de prijs die ik moet vragen om mijn omzetdoel te halen?
En nog meer van dat soort vragen.

 

Als je dit echt wilt weten en wilt leren, en bereid bent tijd en energie te investeren in het vak ondernemer, dan ga ik je hiermee helpen! Ik had het al kort over mijn online training Sales BOSS en in deze training komen al die dingen aan bod.

 

Je leert onder andere:
  • Wat het precies is dat jij aanbiedt, in de taal van jouw klant
  • Wat jouw meerwaarde is
  • Welke prijs je hebt te vragen voor jouw producten of diensten
  • Wie jouw ideale klant is en waar die klant zich bevindt
  • HOE je in contact komt met die ideale klant, dus hoe je ze in jouw ‘winkel’ krijgt
  • Wat je zegt in een verkoopgesprek. Je krijgt zelfs mijn complete salesscript!
  • Hoe je zelfverzekerd jouw aanbod doet
  • Hoe je omgaat met bezwaren
  • De stappen die je hebt te zetten bij een follow-up met zowel de klant die ja zei als met de klant die twijfelt
  • Hoe je kunt verkopen zonder verkoperig te zijn
  • Je krijgt een Super Sterke Sales Mindset
  • En nog veel meer!!!

Dus neem rustig een kijkje op deze pagina en meld je even aan.

 

Zet nu die eerste stap naar meer klanten en meer omzet, want dat willen we uiteindelijk allemaal en hoe fijn zou het voor je zijn als jij wel weet HOE!