fbpx

Paniek!!! Ik heb geen geld en geen klanten…

Vrijdagochtend lag ze in m’n Whatsapp: “Goedemorgen ❤️ ik merk dat ik me nu toch echt zorgen begin te maken over m’n financiële situatie… Ik ben echt bijna door m’n geld heen…

Sta op het punt om werk te gaan zoeken maar dat wil ik niet… Ik heb even wat nodig en weet niet precies wat”

En ik denk dat we deze situatie allemaal wel herkennen toch? Dat je opeens in de paniek schiet want het lijkt je allemaal door de vingers te glippen. Je bankrekening raakt leger, je agenda blijft leeg en ‘opeens’ heb je geen idee meer wat je kunt of moet doen, denk je er over na om alles maar te stoppen en ben je al op jacht naar vacatures.

Zo ook mijn klant.

Reality check

Het eerste wat ik deed, was even een reality check bij haar dus ik stelde een aantal vragen:

  • Wat is bijna?
  • Wanneer is het echt op?
  • Hoeveel heb je in het vooruitzicht qua werk?
  • Wat is er nu nodig?
  • Wat kan je doen?
  • Hoe kan je op korte termijn 2 klussen binnenhalen?

Vragen om even terug te komen bij ‘waar hebben we het nu eigenlijk over’. Want M’n geld is bijna op klinkt heel dramatisch, maar het was niet zo dat ze deze week geen boodschappen meer kan doen, ze redt het nog prima tot het einde van het jaar. En natuurlijk wil je niet je reserves tot op de bodem opgebruiken, maar ik hoop dat je inziet dat er nogal een verschil zit tussen de paniek van ‘ik kan per direct niet meer eten’ en ‘ik red het nog wel 2 maanden alleen dat voelt niet lekker’. En snap je dan ook dat de energie op ‘ik kan per direct niet eten’ heel anders is dan ‘ik red het nog wel even’?

Voorkomen is stuk effectiever

Het actieplan is overigens ook vaak anders, maar dat is niet perse een goed iets. Want wanneer we echt niks meer te eten hebben, zijn we vaak bereid dingen te ondernemen die we te spannend vinden wanneer we nog wel geld hebben. Wat zijn voor jou dingen waarvan je wéét dat ze waarschijnlijk voor klanten en/of geld gaan zorgen maar die je uit blijft stellen omdat het water je nog niet aan de lippen staat?

  • Facturen sturen (ik snap deze nooit zo goed want ik ben gek op facturen sturen, alleen ik hoor veel ondernemers die daar een rem op hebben zitten dus daarom noem ik ‘m)
  • Klanten die nog niet betaald hebben nabellen
  • Potentiële klanten actief benaderen
  • Live gaan op Instagram
  • Nog een keer je aanbod doen via socials of je nieuwsbrief
  • Oud klanten benaderen of ze nog een keer iets van je af willen nemen
  • Bekenden vragen of ze nog klanten voor je weten
  • Écht netwerken op een netwerkevent ipv enkel een beetje staan te keuvelen

Wat is het voor jou?

Met de klant van het appje kwam ik er eigenlijk al heel snel achter dat er nog enorm veel was wat ze kon doen. Haar nieuwe aanbod kon nog op social media, ze kon nog iemand uit haar netwerk benaderen die gaat stoppen en een deel van zijn werk aan haar over zou kunnen dragen, ze kon oud klanten benaderen of ze iets nieuws af wilden nemen, ze had afgelopen tijd best wat mensen gesproken die enthousiast waren over haar aanbod maar daar had ze nog geen concrete actie op ondernomen, ze kon haar nieuwe aanbod nog delen binnen een netwerkclub…

Er waren zeg maar nog best wat opties en kansen die onbenut in de kast lagen ;) Alleen vanuit haar paniek zag ze ze niet. Er wordt niet voor niks gezegd: blinde paniek!

Actie = Reactie

Omdat loondienst eigenlijk een optie is die ze helemaal niet wilde overwegen – maar die op dat moment wel haar enige uitweg leek – voelde ze wel de druk om in de actie te komen. Door de inzichten die ik haar gaf in alle opties, zag ze ook weer wat ze te doen had. Dus ze is gaan bellen, gaan appen en gaan posten en niet veel later kreeg ik al de eerste berichten. Haar nieuwe aanbod werd goed ontvangen en 1 persoon die ze benaderd had, wilde meteen een concrete afspraak maken. De eerste stress was er al af!

Vervolgens komt ze zaterdag bij een groep vrouwen die bijna allemaal haar ideale klant zijn, weer een mooi moment om te zaaien! Daarna reageert een oud klant op haar stories dat ze wil weten wat de mogelijkheden zijn om iets nieuws af te nemen en weet ze ook nog een afspraak te maken met een ander iemand die ze op vrijdag heeft benaderd.

Van blinde paniek en ‘ik ga een baan zoeken’ op vrijdag, naar meerdere afspraken en wat warme lijntjes op dinsdag. Het kan echt heel makkelijk en heel snel gaan!

Alleen wat als…

Maar dan nu even de situatie waarin ze geen coach had gehad. Wat denk je dat er dan was gebeurd? Denk je dat ze dan vrijdag in de actie was gegaan of denk je dat ze in haar paniek was blijven hangen en vacaturesites was gaan bezoeken? En geloof je dat ze zaterdag dan flink was gaan zaaien in die groep met ideale klanten of verwacht je dat ze stil en teruggetrokken was geweest omdat toch niemand iets bij haar wil kopen? Had ze dan denk je haar aanbod nog een keer in haar stories gezet waardoor die oud klant kon reageren of was ze gewoon lekker een weekend uit de lucht gegaan?

Wat er nu in 4 dagen tijd is gaan lopen, behaalt ze naar verwachting een omzet van minimaal € 3.000, maar waarschijnlijk € 4.500. En dan ben ik benieuwd of jij gelooft dat investeren in een business coach waardevol is ;)

Want de grootste valkuilen in het ondernemerschap zitten vaak niet in je strategie en de praktische dingen die je over het ondernemerschap hebt te leren. Je grootste challenges (en dus ook je grootste winst) zitten in je mindset. In angst, twijfel, onzekerheid, overtuigingen en niet helpende gedachtes.

Strategie en Mindset

Ik zie dat ook bij mijn online programma Bouw je Succesvolle Praktijk in 13 weken. In de modules gaan de deelnemers aan de slag met heel veel strategie (ook mindset hoor, dat zit overal in verweven) en in de Q&A’s die om de week gehouden worden gaan we enorm in op het mindset stuk. Juist die combinatie maakt het programma ook zo waardevol. Want je kunt praktisch álles leren wat je moet leren over het bouwen van een succesvolle praktijk, maar als je de stappen niet zet door iets wat in je mindset zit, dan gaat er niet komen waar jij naar verlangt.

Ben jij al actief bezig met zowel je strategie als je mindset en laat je je begeleiden zodat je die groei kunt blijven maken? Of heb je door deze blog ontdekt dat er misschien wel meer winst te behalen valt wanneer je dingen anders aan gaat pakken? Als dat laatste het geval is en je wilt weten hoe ik je kan helpen, stuur me dan gewoon even een mail met ‘Help’ en dan kijk ik met je mee ;)

Ik ben benieuwd hoe de blog voor je was en voor nu wens ik je een prachtige dag ❤️

Liefs,
Silvia

PS: In de maand november upload ik iedere werkdag een nieuwe podcast met tips, tricks inzichten en lessen over het ondernemerschap. Je vindt de podcast onder andere op Spotify (klik hier). Vanaf aflevering 31 zijn het de podcasts die ik deze maand op heb genomen.