Wat er gebeurt als je als ondernemer gaat promoten…
“Sil dat zijn wel heel veel mails, posts & stories voor je gratis online training“
Dat lag afgelopen week in m’n dm…
Via de mail kreeg ik “Jeetje Silvia kan het niet wat minder?!?“
Ik zie het maar als fanmail…
Afgelopen week was ik natuurlijk volop bezig met het promoten van mijn gratis online training die ik afgelopen dinsdag heb gegeven en vanmiddag (donderdag 11 maart) om 13.00 uur nog een keer geef. Wil je er trouwens een keer bij zijn dan kan dat! Ik geef ‘m maandelijks dus meld je gewoon even aan via deze link.
(Ik hoor sommigen denken: “Ga je het nu serieus gewoon wéér lopen promoten!!!“
JA, doe ik gewoon :P
Terug naar dat ‘kan het niet wat minder’…
Ik vind dat altijd mega interessant zo’n berichten te ontvangen want het leert me echt zo extreem veel over mezelf en ook over die ander!
Kijk ik weet niet hoe het met jou zit…
…maar ik ben hier een bedrijf aan het bouwen. Een bedrijf waarin ik zoveel mogelijk ondernemers wil helpen die op hun beurt weer hun praktijk bouwen. Maar om die ondernemers te helpen, zal ik ze moeten bereiken. Zullen ze moeten weten dat ik besta, dat ik ze wil helpen en dat ik ze kan helpen!
Als dat het gegeven is – dat ik dat graag wil en kan – wat zou ik dan kunnen doen om ze dat ook te laten weten… Lastig hoor… Wat nu als er manieren waren om…
Nou je snapt me vast! Als ik niks roep over mijn e-book (hij is echt goed heb ik begrepen, download ‘m hier), wie gaat ‘m dan lezen? Als ik m’n mond houd over mijn gratis training (ben je al aangemeld :P), dan weet toch niemand ervan! Als ik niet post op social media, geen stories maak, niks roep in mijn nieuwsbrieven, hoe weten anderen er dan van???
You can’t be a secret and a success
Om je bedrijf te bouwen, heb je zichtbaar te zijn. Dat is stap 1. En vervolgens zal je ook je product of dienst aan moeten gaan bieden! Als jouw klant niet weet wat jij te bieden hebt, dan komen ze het ook niet kopen hoor. Trust me ;)
Wat ik bij misschien wel 95% van de startende en kleinere ondernemers zie, is dat ze hier nog iets mogen leren.
Een voorbeeld van een klant van me:
Ze wilde een betaalde challenge geven via Instagram en had bedacht dat ze minimaal 20 deelnemers wilde. Ze heeft templates voor haar stories gemaakt in Canva (hop weer 6 uur van je tijd verdwenen) en plaatste deze 1,5 week voor haar challenge in haar Instagram stories. De dag daarna plaatste ze een post over de challenge.
2 dagen daarna kwam ze bij mij klagen dat er niemand in was gestapt…
Dus ik vroeg haar “wat heb je allemaal gedaan?” (terwijl ik het antwoord al wel wist).
Ze vertelde dat ze 1 keer strories had gemaakt en 1 post. Ok vroeg ik, en wat heb je gedaan met mensen die op je stories of post hebben gereageerd?
Op haar stories waren blijkbaar geen reacties gekomen (dat vermoedde ik al, want er zat geen call to action in) en op haar post enkel wat likes.
Ok, wat had ze dan met die likes gedaan? Nou ja, niks dus…
Mijn advies aan haar?
Maak meer stories over je challenge, maak gebruik van vraagstikkers en polls, ga met mensen in gesprek via dm die reageren op je stories, ga met mensen in gesprek die je post hebben geliked, maak meer posts, mail alle mensen op je mailinglist! En doe iedere dag iets van die dingen net zolang tot je 20 aanmeldingen hebt :)
Ja dat was toch wel even een dingetje, want dat wilde ze eigenlijk niet… Ze wilde anderen niet tot last zijn met haar challenge en wat nou als anderen gingen denken dat ze het steeds alleen maar over die challenge heeft…
En ik weet dat je deze manier van denken herkent! Ik weet bijna zeker dat jij dit ook wel eens hebt gedacht.
“Ga ik nu weer iets roepen over m’n aanbod? Wat zullen anderen er wel niet van denken? Straks vinden ze het te veel! Vinden ze het stom! Gaan ze me ontvolgen…“
Dus doe je maar niks waardoor je een resultaat krijgt wat perfect past bij je acties, namelijk ook niks!
Echt ik kan hier denk ik bijna een boek over schrijven maar dat ga ik niet doen! Ik ga het korter houden dan dat maar het frustreert me soms zo!!!
Waarom denk je dat je dezelfde radioreclame all day every day hoort? Of die ene tv commercial steeds weer ziet tot je er echt helemaal simpel van wordt??? Zelfs van grote bedrijven als Coca Cola!
Omdat mensen iets meerdere malen moeten zien of horen voordat ze actie gaan ondernemen!
Jij bent (hoop ik) mega enthousiast over datgene wat jij aanbiedt! En omdat je zo enthousiast bent en weet hoe extreem waardevol het is, verwacht je dat anderen het direct willen! En daar ga je helaas de mist in, want dat is dus niet zo! Zelfs je allergrootste fan denkt bij de eerste keer misschien ‘Oe interessant, daar moet ik misschien iets mee‘ en scrollt door.
Dat heb je zelf toch ook wel eens! Dat je iets ziet of hoort, denkt ‘daar wil ik nog iets mee’ en vervolgens doorgaat met je leven. Tot je het opnieuw ergens voorbij ziet komen en weer denkt ‘o ja, niet vergeten’ en het gewoon weer vergeet. Tot je bij de 5e of misschien wel 10e keer denkt ‘En nu is het klaar en ga ik het meteen regelen!’
Nou als jij zo functioneert, waarom denk je dan dat het bij jouw klant anders is?
En dan heb ik het nog niet eens over dat niet iedereen die jou volgt al je stories en al je post ziet… Dus misschien hebben ze het gewoon gemist! Jij hebt misschien ook niet dat spotje in het reclameblok van 9.54 uur gezien waarin dat ene bedrijf een product promootte… Dus zenden ze het later gewoon nog een keer uit! Dus sommigen zien het dan 2 keer. Nou en?
Mijn punt is (en dat is hopelijk inmiddels wel duidelijk) dat je steeds van jezelf moet laten horen wil je dat mensen iets bij je af gaan nemen. Dus ja ik blijf gewoon door roepen over mijn gratis online training omdat dit misschien dan dé keer is waarbij jij denkt ‘Ja ik ga me gewoon inschrijven!’
Blijft misschien wel de vraag hangen hoe je dan met fanmail omgaat zoals die bovenin deze mail en ik snap dat dat je bezighoudt! Dus ik ga je nog vertellen hoe ik daar mee omga.
Op de berichten zelf reageer ik niet echt. Ja ik reageer wel omdat ik op ieder bericht reageer, maar ik ga me niet verantwoorden. Op de “Sil dat zijn wel heel veel mails, posts & stories voor je gratis online training” reageer ik met “Ja want zo krijg ik ook veel aanmeldingen :)” en op “Jeetje Silvia kan het niet wat minder?!?” reageer ik simpelweg met “Nope”.
Ok eerlijk is eerlijk, vervolgens ga ik wel het gesprek met ze aan over wat ervoor zorgt dat ze zo reageren en waar die weerstand vandaan komt, want misschien kan ik ze daar juist weer mee helpen ;) (ja dan ben ik gewoon weer stiekem aan het verkopen, ben tenslotte een ondernemer hè!)
Wat doe ik?
Misschien vind je het ook nog wel leuk om te weten hoe ik zelf omga met de promotie van iemand anders!
- De eerste keer dat ik iets voorbij zie komen doe ik meestal niks, net als dat mijn klanten meestal niks doen bij de eerste keer en de jouwe ook niet.
- De tweede keer denk ik ‘goed bezig, je bent echt aan het promoten!’
- De derde keer bepaal ik of ik er iets mee wil of niet. Dus ik meld me aan, koop iets of besluit dat ik niet de doelgroep ben.
- En alle keren daarna doe ik er gewoon even niks mee. Promoten of lanceren is altijd tijdelijk dus die mails, posts en stories over dat onderwerp stoppen vanzelf weer en dan komt weer de waarde waarvoor ik die persoon volg. Of ik besef me dat deze persoon eigenlijk dingen doet die ik helemaal niet meer waardevol vind, en dan meld ik me af voor mails of ontvolg ik diegene.
Veel spannender maak ik het niet en ik ga me al helemaal niet lopen irriteren aan dat een andere ondernemer een bedrijf aan het bouwen is! Want als ik mezelf irriteer aan dat een ander aan het bouwen is, dan laat mij dat zien dat ik weerstand heb op promoten en verkopen en zal ik die weerstand ook bij mezelf hebben. Niet een heel handige eigenschap ;)
Dus ga bij jezelf eens na, heb jij er weerstand op als iemand anders aan het promoten of verkopen is? En als dat zo is, hoe denk jij dan over jezelf wanneer je aan het promoten of verkopen bent? En hoe helpend zijn die gedachten? ;)
Tell me!
Ik ben echt heel benieuwd hoe deze blog voor je is! Wat je ervan hebt geleerd en wat je bij jezelf hebt ontdekt. Vind het tof als je me dat laat weten!
Voor nu wens ik je een super mooie dag en leuk als je er een keer bij bent bij de gratis online training!
Liefs,
Silvia
PS: Merk je dat jij enorme weerstand hebt op dat promoten en verkopen en dat je daarmee jezelf blokkeert in je eigen bedrijf? Laat mij dan met je meedenken en meekijken hoe je dit anders aan kunt gaan pakken. Boek gewoon even een gratis Succes Boost Sessie in. Boek die sessie trouwens ook gewoon in wanneer je geen weerstand hebt maar simpelweg niet weet hoe je jouw dienst aan moet bieden en hoe je ervoor kunt zorgen dat je klanten krijgt.
Recente reacties