fbpx

Stel me een vraag!

Even voordat ik begin, heb je je al aangemeld voor de gratis training volgende week waarin ik je leer over de 5 meest gemaakte fouten door ondernemers waardoor hun praktijk niet van de grond komt? Ik geef ‘m dinsdag de 23e om 9 uur ‘s ochtends en woensdag de 24e om 3 uur ‘s middags. Aanmelden kan via deze link.

Dan de blog van deze week!!!

Op Instagram heb je de mogelijkheid vragen te plaatsen in je stories. Nu heb ik dat al vaker gedaan maar daar wordt meestal amper op gereageerd. Vorige week deed ik een ‘Ask me anything’, wat betekent dat je mij via de vraagsticker letterlijk alles mag vragen. Ik vertelde erbij dat er meestal niet heel veel gebeurd als ik zo’n vraagsticker plaats, wat nu door velen als uitnodiging werd opgenomen om dan toch maar een keer wel een vraag te stellen.

Gevolg: Ik had zoveel vragen dat ik 3 dagen bezig ben geweest ze allemaal te beantwoorden 😅

Omdat stories maar 24 uur te bekijken zijn en niet iedereen mij actief volgt op Instagram, deel ik in deze blog een aantal van de vragen met je én mijn antwoord. Ook als je de vragen al hebt gezien zou ik ze even lezen, want ik kan hier uitgebreider antwoorden dan in m’n stories 😉
(Ik zet overigens niet alle vragen in deze blog, ik ben al niet kort van stof maar dan gaat het helemaal een boekwerk worden 
😁)

Vraag 1:  Wat is volgens jou de belangrijkste tool voor een leuk klantenbestand

Antwoord: Mijn antwoord op deze vraag begint met een wedervraag, want wat is een leuk klantenbestand? Ik vind 3 klanten die per persoon een ton (€ 100.000) afrekenen best leuk, maar ik vind 50 klanten in Succesvolle Start (dat is het huidige aantaldeelnemers) ook heel leuk 🤗

Het allerbelangrijkste is dat je eerst bepaalt wie je in dat klantenbestand wilt hebben. Wie is je ideale klant? Vervolgens ga je afhankelijk van die ideale klant je strategie bepalen. 85+ers zitten meestal niet op TikTok namelijk en internationale vrachtwagenchauffeurs tref je meestal niet op woensdagmiddag bij Ballorig.

De belangrijkste tool is dus een tool die past bij jou, bij je ideale klant en bij je doel / wens / strategie voor je business.

Vraag 2: hoe weet je wat de taal van je optimale klant is en waar je haar vindt?

Antwoord: Als je weet wie je ideale klant is en welk probleem hij / zij ervaart, kan je simpelweg met die persoon in gesprek gaan om klanttaal op te halen als je zelf geen idee hebt. Doe bijvoorbeeld een oproep op het social media kanaal waar jouw ideale klant zich bevindt en geef aan dat je vanuit onderzoek graag in gesprek komt met personen die aan de kenmerken van jouw ideale klant voldoen. Ga vervolgens met ze bellen of zoomen en stel vragen als:

  • Wat is het probleem waar je tegenaan loopt?
  • Hoe heb je hier in je dagelijkse leven last van?
  • Wat kost dat je?
  • Hoe zou je willen dat het er wel uitziet?
  • Hoe zou je leven anders zijn als je hier geen last meer van hebt?

Noteer dan letterlijk wat ze zeggen en tadaa, je hebt de taal van je ideale klant 🥳

Wat ik overigens merk, is dat veel ondernemers een ideale klant hebben die lijkt op een oude versie van hunzelf. Dan zou je in theorie de taal al moeten kennen maar het blijkt vaak uitdagend om terug te gaan naar het punt waar jij toen was en jouw ideale klant nu nog is. Het is écht nodig dat je terug gaat naar het punt dat je nog niet wist wat je nu weet en dat je ook weg blijft van therapeutentaal of vage wollige shit 😂

Ik heb trouwens ooit een podcast opgenomen over ideale klanten die wel (of juist niet) op je lijken. Klik hier om die aflevering (#42) te luisteren.

Waar je die klant vervolgens vindt is echt afhankelijk van de klant en dat kan op vele verschillende plekken zijn (online & offline). Dit behandel ik ook uitgebreid in Succesvolle Start.

Vraag 3: Zou jij 450 euro investeren in een advertorial in een huis aan huis blad als je het geld had?

Antwoord: Nope! Absoluut niet 😁 Tenzij ik bijvoorbeeld een kliko reinigingsdienst had, of glazenwasser was. Maar zelfs dan zou ik het denk ik anders aanpakken.

Want laten we eerlijk zijn, de meeste mensen hebben een nee/nee sticker op de brievenbus en van de mensen die dat niet hebben, pleuren de meesten het huis-aan-huis blad alsnog direct in de papiercontainer.

Dus stel je hebt 1.000 huizen in een bepaalde regio die in aanmerking komen voor het huis-aan-huis blad:

  • Hoeveel daarvan denk je dan dat daadwerkelijk het blad in de bus krijgen?
  • En hoeveel daarvan lezen het blad ook?
  • Hoeveel van die lezers zien vervolgens ook jouw advertorial (want niet iedereen leest alles en de ads slaan we vaak al over)?
  • En dan de belangrijkste vraag: Hoeveel daarvan zijn jouw ideale klant? Dus mensen die én aan de persoonskenmerken voldoen én die het probleem ervaren waar jouw ideale klant tegenaan loopt?

Waarschijnlijk zijn er dat niet zo heel veel en dan denk ik a) dat je je geld beter kunt besteden en b) dat het handigere manieren zijn om in contact te komen met potentiële klanten.

En dan heb ik het er nog niet over dat je ook nog eens een bezig goede advertentie moet weten te schrijven om überhaupt aandacht te krijgen en laten we heel eerlijk zijn, verreweg de meeste ondernemers zijn daar niet bepaald goed in en komen niet verder dan opsommen wat ze doen of vage dingen roepen als ‘wil je meer rust en balans in je leven’.

Vraag 4: Kom je uit een ondernemersfamilie of heb je alles zelf (met andere hulp natuurlijk 😉) uitgevogeld?

Antwoord: Ik kom uit een ondernemersgezin én ik heb alles zelf uitgevogeld (uiteindelijk met hulp) 😁 Hier heb ik ooit een podcast over opgenomen en daarin vertel ik ook waarom ik nooit ondernemer wilde worden. Klik hier voor deze aflevering.

Je kunt dus uit een ondernemersgezin komen en echt geen idee hebben hoe je moet ondernemen. Het is niet iets wat in je genen zit én het ene bedrijf is niet het andere. Heeft je vader een MKB bedrijf met 50 man personeel, dan werkt dat op veel vlakken anders dan jouw coachpraktijk. Daarnaast is dat bedrijf waarschijnlijk in een andere tijd gestart waarin andere ‘spelregels’ voor ondernemerschap golden. Dus ook als je moeder haar eigen pedicurepraktijk heeft waar ze het best leuk in doet omdat klanten al 20 jaar komen, zal het voor jou anders werken omdat je opstart in een tijd met internet en waarschijnlijk veel meer concurrentie.

Wil niet zeggen dat het dan veel moeilijker is, het werkt alleen anders! De vraag aan jou is of je bereid bent te investeren om het vak te leren of dat je liever zelfstandig aan blijft kloten. Voor mij is het inmiddels mega logisch dat ik me laat scholen en begeleiden in het ondernemerschap en ik heb daar alleen dit jaar al meer dan € 23.000 in geïnvesteerd (en dan is het pas augustus). Dat geld heb ik overigens ook dubbel en dwars terugverdiend want door hierin te investeren, leer ik meer en groei ik sneller. Iets wat de deelnemers aan Succesvolle Start ook ervaren!

Vraag 5: Wat is jouw grootste les in het coachen tot nu toe? Wat heb je geleerd waardoor je nu nog beter weet wat je wilt als coach en wat/wie wel en niet bij jou past.

Antwoord: Dit is voor mij echt een kwestie van meters maken. Je weet pas of je spruitjes lust als je ze hebt geproefd en je weet pas wat je echt wilt als je dingen hebt geprobeerd.

Ik zie busladingen toekomstige en startende ondernemers stil blijven staan omdat ze eerst van alles willen weten (en dan ook nog even ZEKER willen weten als het kan) voordat ze aan de gang gaan. Ze blijven zich focussen op getrut achter de schermen maar ze gaan niet écht iets doen. Ze maken zich druk om hun logo en website terwijl nog nog niet 1 potentiële klant hebben gesproken, laat staan geholpen.

Maar je leert niet lopen zonder te vallen en je wordt geen succesvolle ondernemer als je niet in de actie gaat. Je kunt en zult nooit alles vooraf weten en des te sneller je daar vrede mee hebt, des te sneller je zult ontdekken wat voor jou wel en niet werkt.

Voor mij is het echt belangrijk dat ik blijf ontwikkelen en blijf groeien. Steeds wanneer ik iets heb gedaan / ontdekt / getest ga ik door naar de volgende stap. Je weet alleen vooraf vaak nog niet wat die volgende stap zou kunnen zijn, daarvoor moet je eerst die eerste stap zetten.

Wat ik wil is groeien als mens, zoveel mogelijk anderen helpen en  impact maken.

Hoe ik dit doe en wat het beste bij mij past dat ontdek ik iedere dag opnieuw en de enige manier waarop ik dat kan ontdekken, is door gewoon te gaan doen 🔥 En ik ben nog iedere dag dankbaar dat ik ooit die eerste stap ben gaan zetten en vanuit daar door ben blijven gaan!

Nou volgens mij zijn dit 5 heel waardevolle vragen en antwoorden. Ik ben heel benieuwd hoe ze voor jou waren.

Wens ik je voor nu een hele fijne dag en tot volgende week bij de gratis online training (meld je hier nog even aan als je dat nog niet hebt gedaan) of in de inspiratieboog van volgende week! ❤️

Liefs,

Silvia