fbpx

Ze had minstens even sorry kunnen zeggen!

 

Afgelopen weekend ging ik voor het eerst in mijn leven naar een nagelsalon voor mijn voeten. In Mexico afgelopen oktober heb ik al wel een keer mijn handen laten doen maar tot nu toe deed ik mijn voeten altijd zelf. Terwijl iedereen die haar teennagels lakt, weet dat dat helemaal niet zo’n fijn klusje is. Ik besloot vrijdag dat ik niet langer de vrouw wilde zijn die dit met frisse tegenzin zelf gaat doen dus maakte ik een afspraak bij een nagelsalon. En in dat bezoekje zaten zo enorm veel ondernemerslessen, dat het de inspiratie is voor de blog van deze week. (En ja ze zijn ook waardevol als je geen nagelsalon hebt)

1) Google reviews zijn echt heel belangrijk!
Wat deed ik toen ik vrijdag besloot het knippen en lakken van mijn nagels uit te besteden? Googelen natuurlijk! Ik ging kijken wat zit er hier in Nijmegen en welke hebben goede reviews. Ik wil natuurlijk naar de salon met de beste reviews en alles onder een gemiddelde van 4 sterren gaat m sowieso niet worden!

Door mijn eigen zoektocht besefte ik me maar weer eens het belang van reviews en ik wil die jou ook even meegeven. Verzamel reviews! Ook via Google!

Ik wil jou ook meteen vragen mijn Google reviews een boost te geven! Heb je ooit iets bij me gevolgd (trajecten, masterclasses, Sales Bootcamp of als je gewoon laaiend enthousiast bent over deze blogs), dan zou je me een enorm plezier doen als je daar een (korte) review over achter wilt laten op Google. Kost jou amper tijd en helpt mij enorm! Oh en brutaal als ik ben, wel graag een 5 sterren review 😇 Ben je ergens niet tevreden over dan hoop ik dat je me gewoon mailt en dat niet via Google aan me kenbaar gaat maken 😅 Want hoe zou jij dat vinden als jouw klanten dat bij jou doen?

2) Ongeduld helpt niet
Ik wilde toen ik vrijdag besloot dat het écht klaar was, natuurlijk het liefste diezelfde dag nog ergens terecht. De salons met de beste Google reviews hadden alleen geen tijd en ook niet op zaterdag. Ik was zo ongeduldig (als je een beetje op mij lijkt herken je dat vast) dat ik dus niet wilde wachten. Ik had het NU bedacht dus het moest NU gebeuren.

Ik vond een salon die wel tijd had op zaterdag, die ook wel goede reviews had maar ook een paar mindere. Ik voelde aan alles dat ik dit niet moest doen, en deed het vervolgens toch 😅

Heb ik spijt? Nee dat niet.
Ben ik volledig blij en tevreden? Nope, dat dus ook niet.

De nagels van m’n linkervoet zijn nu korter dan van rechts en ook nog eens té kort dus ik wilde niet dat ze rechts weer aan ging passen. Gelukkig groeit het wel weer aan maar dit is niet wat ik voor ogen had.

Als ik gewoon een week had gewacht (en dat kon best), was ik waarschijnlijk meer tevreden geweest. Blijkt dat gezegde ‘goed werk heeft tijd nodig’ toch weer te kloppen 😅

 

Is in ondernemerschap ook zo dat ongeduld je niet helpt. En dat zegt miss ongeduld zelf hier 😇 Maar dingen hebben echt tijd nodig! Het uitwerken van je ideale klant, leren hoe je pakkende content maakt, een following krijgen op socials, (soms) die eerste klanten, helemaal je draai vinden als ondernemer, mensen die instappen op je nieuwe aanbod. You will need patience! Zoals ik laatst in een talk hoorde: Het pad ontvouwt zich door erop te wandelen.

Wandelen dus, niet rennen 😂

3) Benoem het naar je klant als er iets mis gaat!
Nou mijn nagels zijn links dus te kort en volgens mij zag de dame die mijn voeten deed dat ook wel. Maar ze hield haar mond.
Met het schoonmaken van de nagel of mijn nagelriemen bijwerken ofzo strak ze met het puntje van het schaartje in mijn vel. Gevolg: bloed. Geen emmers hoor! Niet eens echt een volwaardige druppel maar hallo ik zit erbij en ik voel en zie dat dus! Maar ze zei niks en ging door alsof er niks aan de hand was. Ga ik niet heel lekker op!

We hoeven er geen therapiesessie op te doen maar al had ze maar even iets gezegd als ‘oh sorry dat was natuurlijk niet de bedoeling’ dan had ik me als klant gezien gevoeld. Foutjes maken kan en mag zelfs, maar wat doe je vervolgens?

Negeer je het en hoop je dat de ander het niet ziet of merkt? Of geef je er kort aandacht aan?

Vorige week tijdens de Sales Bootcamp is er enorm iets mis gegaan met het eten. Iets wat écht niet kon. Heeft 95% van de deelnemers niet eens doorgehad maar ik en die 5% wel en trust me, dit was iets wat nooit had mogen gebeuren.

Maar door hoe de locatie dit op heeft gepakt en hoe ze met mij hebben gecommuniceerd op de dag zelf en de dag daarna, overweeg ik wel naar deze locatie terug te gaan voor de Sales Bootcamp op 20 & 21 maart.

Dus gaat er bij jou iets mis, negeer het niet! De klant heeft het door en het is voor de ander prettig als je het in ieder geval even benoemt en indien gewenst even je excuses aanbiedt.

4) Je kunt meer verkopen!
Toen ik vrijdag met de salon belde, gaf ik aan dat ik dus geen zin had het zelf te doen en dat ik er dan maar net zo goed en uitje van kon maken. Ik zei tegen die man (ja man) dat ik mijn nagels wilde laten doen en dan maar meteen mijn voeten wilde laten behandelen.

Ergens heeft hij alleen het stuk van die nagels onthouden, maar daar kwam ik zaterdag pas achter…

Wat ik me daarna wel bedacht, is hoe makkelijk ze meer aan me hadden kunnen verdienen:

  • Als hij aan de telefoon mij hun meest complete behandeling had aangeboden, had ik hoogstwaarschijnlijk ja gezegd. Ik gaf namelijk net aan dat ik het niet zelf wilde doen en er dan maar een uitje van maakte. Hij had me pakkingen, massages, weet ik veel wat kunnen verkopen!
  • En als je het dan niet over de telefoon doet, doe het dan als ik er ben! Wel als daar tijd voor is natuurlijk, maar volgens mij kwam er na mij niemand.
  • Ze hebben vast fijne crèmes of nagelriemolie of wat dan ook. Hoezo is dat me niet aangeboden bij het afrekenen? Fijn voor thuis! Of pakketjes voor een ontspannen voetenbad aangezien ik daar net mijn voeten in het water heb gezeten!
  • Ik mocht afrekenen en kon wel gaan. Er is me nergens gevraagd naar of ik over 4 weken bijvoorbeeld een nieuwe afspraak wil. Nu had ik die bij deze salon niet gewild maar als ik ergens tevreden ben dan is er niks zo makkelijk als mij voor een volgend moment vastleggen! Sterker nog, als je dan iets zegt als ‘Wanneer je nu 3 of 6 afspraken vooruit plant krijg je een voetenbad pakketje’ denk ik dat heel wat mensen gewoon 3 of 6 afspraken vooruit plannen. Dat is dus wel zekerheid van inkomsten!
  • Ik vertelde in de stoel dat ik de nagels van mijn vingers altijd zelf doe. Die vind ik ook echt niet erg om te lakken, maar ook daar word ik niet blij van knippen en vijlen (dat laatste zei ik niet). Als ze me gewoon had gevraagd of ik het knippen en vijlen niet gedoe vind en vervolgens had gevraagd hoe ik het zou vinden alleen voor knippen en vijlen langs te komen, had ik het (bij een salon waar ik wel helemaal tevreden was) waarschijnlijk een goed idee gevonden en een afspraak gemaakt voor volgende week!

En ik hoor je nu denken ‘Ja maar Sil ging er dan niks goed‘ en natuurlijk gingen er ook dingen goed!

  • Mijn jas werd netjes aangenomen toen ik binnenkwam (waarbij ik me nu wel bedenk meestal wanneer je jas bij binnenkomst aangenomen wordt, je m wel zelf moet gaan halen wanneer je weer vertrekt 🤔)
  • Er werd netjes met me gecheckt of ik lekker zat en of de temperatuur van het water van het voetenbad ok was
  • Ik kreeg een kopje thee toen ik eenmaal in m’n stoel zat
  • Ik werd op een nette manier aangesproken

Maar het was allemaal niks spannends! En waarschijnlijk was dit er de locatie niet voor maar het verschil dat ze hadden kunnen maken als:

  • Ze in plaats van Pickwick thee een luxer merk hadden en bijvoorbeeld verse munt en gember
  • Er naast de pedicurestoelen een krukje stond voor mijn tas zodat die niet op de grond hoefde
  • Me gevraagd was of dat ik een tijdschrift ofzo wilde in plaats van op mijn telefoon staren
  • Het massagestoelen waren geweest
  • Aan het einde ze mijn jas ook terug hadden gegeven en ik m niet zelf had hoeven pakken

 

Met een paar van die dingen onderscheiden ze zich van de massa. Nu is het gewoon een 13 in dozijn salon. Ideaal voor mensen die heel snel een afspraak willen, maar ik ga er niet naar terug! Ik ga de volgende keer naar een plek waar ik wel echt vertroeteld word, gewoon omdat het kan! Als ik dan namelijk toch geld uitgeef, dan wil ik ook best betalen voor een ervaring waar ik helemaal intens gelukkig van word!

Dus de vraag aan jou waar ik mee af wil sluiten, is:
Waar ben jij met jouw bedrijf een 13 in dozijn nagelsalon en wat kan je doen om dit te veranderen? Waar kan jij wat je doet upgraden met kleine aanpassingen waardoor jij je onderscheid van je collega’s en mensen met liefde naar jou komen. Zelfs als ze daar op moeten wachten 😉

 

Liefs, Silvia