fbpx

Waarom doe je wat je doet? Wat is je intentie?

Ja, waarom doe je wat je doet? En dan bedoel ik niet waarom jij je bedrijf hebt. Dus niet wat je missie of je passie is of de reden dat je ooit bent gestart. Nee ik heb het over de dingen die jij dagelijks of wekelijks doet binnen je bedrijf, waarom doe je die eigenlijk? Wat is de intentie erachter?

Ik ben zelf al meer dan 2 jaar behoorlijk actief aanwezig op social media, vooral op Instagram. Post, stories, lives en tegenwoordig ook reels, I’ve done it all ;) Maar de laatste tijd wrong het een beetje. Ik vond het niet meer zo leuk om te doen als voorheen, werd ook wat lakser erin, vaker niet aanwezig. Het was ‘m gewoon even niet maar ik snapte niet waarom. Ik heb het namelijk altijd super leuk gevonden.

Totdat ik me opeens onder de douche besefte (Ik ben vast niet de enige die inzichten krijgt onder de douche) dat de reden dat ik aanwezig was op social media niet meer klopte!

Weet je nog?

Als je me al langer volgt, weet je misschien nog dat ik in mei dit jaar opeens heel veel nepvolgers kreeg overnight. Er zijn er toen een hoop weer verwijderd door Instagram zelf, maar ik bleef met iets van 5.500 volgers achter (terwijl ik aan echte volgers er zo’n 1.500 had denk ik op dat moment). In het begin voelde het wat raar maar ik verwachtte dat Instagram ze snel zou verwijderen en ik deed ook niet geheimzinnig over dat aantal volgers. 

Wel even in alle eerlijkheid: voor mijn expertstatus was het natuurlijk wel lekker opeens dat aantal ;)

Maar de volgers bleven staan dus ik raakte gewend aan dat aantal en het beviel me wel, het voelde wel passend. Tot ik geloof ergens in september er in een paar dagen meer dan 1.000 volgers verdwenen…  Toen pas voelde ik echt hoe erg ik aan dat aantal gewend was geraakt. Ik had opeens nog ‘maar’ iets van 4.400 volgers :(

En daar vond mijn ego van alles van! Wat zullen mensen wel niet denken dat jij opeens nog maar minder dan 5.000 volgers hebt? Nou dat aantal ga je dus nooit meer terugkrijgen! Je hebt nu een enorme achterstand op anderen.
Dat soort niet bepaald helpende gedachten (die ook nog eens complete onzin zijn natuurlijk!)

Ik ben alleen ook maar mens (ja echt) en wat er toen insloop, is dat ik die volgers terug wilde! Maar dan geen neppers, wel echte volgers.

En waar ik zo lang op social media aanwezig was om mijn kennis te delen, anderen te inspireren en het gewoon leuk te hebben, werd ongemerkt mijn doel van het op social media zijn meer volgers krijgen…

Wat was er aan de hand…

Het ging niet meer om bijdragen, het ging om nummertjes. En lange tijd had ik het helemaal niet door! Tot dus dat moment onder de douche dat ik opeens snapte waarom ik social media ook al een tijd niet meer zo leuk vond! De intentie klopte niet meer. Ik was niet vanuit liefde en overvloed aan het delen maar vanuit schaarste… En jij snapt vast ook dat dat niet zo handig is ;)

Door dat besef ging ik nadenken over hoe ik dat verder in m’n business doe en dat bracht wel een tof en interessant inzicht. Want in de beginfase keek ik zo ook naar potentiële klanten. Het ging veel minder om het helpen (ging het wel ook echt om hè, begrijp me niet verkeerd) maar vooral om de aantallen. Ik was zo op jacht naar klanten en omzet dat ik ook met klanten ging werken die niet mijn ideale klant waren en ik deed regelmatig een aanbod aan mensen waarvan ik twijfelde of ze bij mij wel echt op de goede plek waren. Niks gek dat er toen in verhouding ook veel meer mensen ‘nee’ zeiden tegen een samenwerking dan nu gebeurt! Dat krijg je als de intentie niet klopt.

Ik heb echt wel even getwijfeld of ik dit verhaal met je wilde delen, want mijn ego vindt hier natuurlijk van alles van! Straks zien jullie nog dat ik ook maar gewoon mens ben en dat willen we natuurlijk niet hebben ;) Maar ik heb er heel bewust voor gekozen om het wel te delen omdat ik verwacht dat je het zult herkennen!

Welke ontdekking doe jij?

Ik nodig je dan ook echt uit vandaag even 10 minuten te nemen om eens te kijken naar de dingen die jij doet in je onderneming en waarom je die doet. Doe je het echt vanuit de intentie te helpen of zit er een gevoel van schaarste achter die je intentie kleurt?

  • Ben je op social media om kennis en waarde te delen en aan je know-like-trust factor te werken of wil je ego gewoon dat volgersaantal zien groeien?
  • Als je potentiële klanten spreekt, heb je dat gesprek dan vanuit wat voor hun echt het beste is en is het ook helemaal ok als ze nee zeggen, of wil je koste wat kost die klant binnenhalen en ben je bereid aan je eigen regels en grenzen voorbij te gaan (zoals werken met mensen die niet je ideale klant zijn, aanpassingen doen in je aanbod of je prijs verlagen)?
  • Laat je je plezier bepalen door interactie met anderen en het werken met die leuke klanten, of wordt je plezier en gevoel van tevredenheid bepaald door je omzet van die maand?

En weet dat hierin geen goed of fout bestaat, er is alleen ‘handig’ en ‘minder handig’. Wanneer jij ziet wat jij minder handig doet, kan je het aanpassen en zo groei je weer een stapje verder als ondernemer. Kijk er dus ook zo naar wanneer je iets ontdekt en ga jezelf niet afkeuren, beoordelen of bekritiseren.

Het kan zo simpel zijn.

Toen ik onder de douche ontdekte wat ik deed op m’n social media, was ik dankbaar dat ik het inzicht kreeg. Vanaf dat moment kon ik mijn gedrag en mijn intentie aanpassen om handiger de toekomst in te gaan en that’s it. Ik kijk niet meer achterom, ik blijf er niet mee bezig en ik ga het mezelf niet aanrekenen. Dat heeft namelijk toch geen zin en daar help je helemaal niemand mee ;)

Dus durf jij het aan vandaag even kritisch naar jezelf te kijken en waarom je doet wat je doet? Zou het super tof vinden als je met me wilt delen hoe deze mail voor je was en of jij misschien ook dingen doet vanuit een onhandige intentie

Voor nu wens ik je een super mooie dag!

Liefs,

Silvia

PS: Ik heb dit jaar nog maar plek voor 2 nieuwe 1-op-1 coachtrajecten, verder zit ik helemaal vol. Twijfel jij dus al langer om je persoonlijk door mij te laten begeleiden en wil je daar eigenlijk dit jaar nog mee starten zodat je 2022 knallend begint en er een groot succes van gaat maken? Vraag dan vandaag nog een kennismaking aan.