fbpx

Hierom bereik je te weinig resultaat met je klant

 

Een nieuwe week – een nieuwe inspiratieblog!!! En deze week over een onderwerp waar ik veel van mijn klanten mee zie worstelen dus ik dacht laat ik er maar eens iets over roepen.

Ondernemerschap is voor de meeste mensen best spannend (trust me, voor mij ook nog regelmatig) en waar je je in loondienst prima kon verstoppen achter je werkgever en het bedrijf van je werkgever, is dat als ondernemer toch wel even anders. Opeens bén jij het bedrijf en ben je ook nog eens het gezicht van je bedrijf.

En op dat moment komt een oeroud instinct opzetten! Namelijk de behoefte ergens bij te horen en vooral de angst afgewezen te worden. Vroeger (zeg maar heul vroeger toen we nog in hutjes woonden en besjes sprokkelden voor ons eten) was bij de groep horen van levensbelang. Je overleefde simpelweg niet in je uppie dus aanpassen aan de groep en zorgen dat je opgenomen werd was extreem belangrijk. Geen vriendjes betekende geen leven! Best heftig!

Onze genen (of ons dna, ik ben business coach, geen bioloog) weet dit nog steeds en ergens bij horen is dus ook in 2022 nog steeds belangrijk. En hoe hoor je ergens bij? Door te zorgen dat mensen je aardig vinden en dat je vooral niet teveel buiten de groep valt. Laat dat nou net even in de weg staan bij succesvol ondernemerschap…

Als je om je heen gaat kijken naar bekende en succesvolle mensen – of dat nu ondernemers zijn, presidenten of popsterren – ze hebben allemaal iets gemeen. Namelijk dat ze niet bepaald 13 in dozijn zijn én dat ze niet te beroerd zijn hun kop boven het maaiveld uit te steken.

Iets wat mega tegennatuurlijk is, want je niet gedragen als de rest en niet je best doen door iedereen aardig gevonden te worden, staat voor je oerbrein nog steeds gelijk aan een grote kans op overlijden… Dat is ook precies de reden dat je buikpijn en klamme handjes krijgt wanneer je voor het eerst een foto of een video van jezelf online plaatst. Of wanneer je overweegt je uit te spreken over een onderwerp waar veel van jouw collega’s anders over denken. Voor je oerbrein voelt dat als onveilig dus of je dat alsjeblieft even niet wilt doen.

Maar hier zit nog niet het grootste probleem. Het lastig vinden je kop boven het maaiveld uit te steken doet nog niet zoveel met het resultaat van je klanten. Waar de grootste valkuil zit, is in het stuk aardig gevonden willen worden.

Ik sprak laatst in een Q&A of groepscoachingssessie een dame met een praktijk op het gebied van voeding die aangaf wat moeite te hebben met één van haar klanten. Die klant was wat autoritair en had eerder aangegeven dat ze bepaalde dingen had geprobeerd die niet werkten en er waren dingen waar ze eigenlijk niet aan wilde beginnen. Ik weet niet meer precies wat het was, maar volgens mij was het iets als plantaardig gaan eten of glutenvrij ofzo. Doet er ook niet toe wat het precies was, je kunt je vast wel een situatie inbeelden waarin een klant nogal stellig roept wat ze wel en niet gaat of wil doen.

Het probleem was nu alleen, dat mijn klant écht geloofde dat de oplossing voor het probleem zat in wél (al dan niet tijdelijk) het voedingspatroon aanpassen. Alleen dat zei ze niet tegen haar klant… Want die had vooraf aangegeven dat allemaal niet te willen want het had toch geen zin!

En hier gaat het mis! Want wat mijn klant nu deed, kon voor mij niet door de beugel!

Ik vroeg haar of ze voor haar gevoel nu haar klant op de best mogelijke manier aan het helpen was en dat was ze niet. Ze was zo ‘onder de indruk’ van het gedrag van haar klant en ergens wilde ze zo graag aardig gevonden worden, dat ze niet meer de beste coach of therapeut was… Ze gaf niet aan wat er in haar professionele visie moest gebeuren om het beste resultaat te halen, ongeacht wat haar klant daarvan zou vinden. Ze heeft de keuze ook niet eens de klant gelegd, ze heeft het er gewoon niet over gehad. Bang wat het gevolg zou zijn. Iets wat ik helaas vaak zie…

Wat ik veel (vooral startende maar ook meer gevorderde) ondernemers zie doen, is hun best doen om aardig gevonden te worden. Het liefste door iedereen. En dat is nobel hoor en het is fijn als je aardig gevonden wordt, maar het mag NOOIT ten koste gaan van de kwaliteit die je biedt en dat gebeurt vaak wel!

Waar heb jij een klant gesproken waarvan je dacht ‘je stelt je aan maar ik knik maar en praat maar mee’ in plaats van dat je haar aan hebt gesproken op het gedrag? Waar vond jij dat je klant een keer de waarheid moest horen maar hield je toch je mond? Wanneer ben je niet eerlijk geweest omdat je de ander niet wilde kwetsen?

Mensen komen niet bij jou voor een nieuwe beste vriendin die lekker begripvol gaat zitten zijn. Mensen komen bij jou omdat jij de expert bent die hun kan helpen met hun probleem en dan vraag ik me af:

Waar haal je het lef vandaan niet de allerbeste coach of therapeut te zijn voor iemand die jou ook nog betaalt voor je hulp???

Wat voor mij een heel belangrijk uitgangspunt is, is dat ik nooit de ambitie heb vrienden te worden met mijn klanten. Sterker nog, ze hoeven me niet eens aardig te vinden!

Op mijn website vind je op de pagina van Succesvolle Start een filmpje van Diane die vertelt dat ze juist met mij is gaan werken omdat ik enorm in haar allergie zat. Ze wist dat iets wat in haar allergie ligt, buiten haar comfortzone ligt en dat daar haar groei zit. Ze heeft dus heel bewust voor mij gekozen terwijl wij helemaal niet matchen, omdat iemand die heel goed bij je past lekker veilig voelt maar je niet de groei brengt waar je naar opzoek bent. “Niet leuk maar wel leerzaam” zegt Diane en dat is voor mij een enorm compliment.

Trajecten met mij hoeven niet leuk en fijn te zijn, trajecten met mij moeten jou succesvol maken! Net als dat ik trainen met mijn personal trainer meestal niet leuk of fijn vind, maar hij me wel fit en sterk maakt. Had ik een personal trainer die naar mijn gepiep luistert of graag vriendjes met mij wilde zijn, was ik lang niet zo ver als waar ik nu ben!

Dus de vraag aan jou, waar wil jij nog te graag vriendjes zijn met je eigen klanten waardoor je niet het beste resultaat levert en waar in je ondernemerschap durf je zelf het ongemak niet op te zoeken waardoor je niet het beste uit jezelf laat halen?

En wat zou er gebeuren, als je hier per vandaag mee stopt?

Liefs,
Silvia